1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Utskrift "Spes. HB"

En tråd i 'iExcel Regnskapsbok Premium' startet av bernhard, 29 Mar 2021.

1. bernhard

bernhard New Member

Jeg forsøker å skrive ut bokførte beløp på enkelt konti, men utskriften blir tom/blank samt at skjermbildet
    er vanskelig å lese grunnet vannmerke "Page 1" som overskygger teksten (jeg har engelsk systemoppsett på Mac).

Ad kontoplan:
    Finnes det en enkel måte å se kontoplanen samtidig som man registrerer bilag. Dvs. uten å benytte Excels mulighet for "Tiles"?

Bernhard

2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei.
    Takk for spørsmål.

Hvilket regneark er det utskriften blir tom på?

Vannmerket Page 1 kommer kun på skjermbildet. Dette er noe Microsoft har bestemt seg for å ha, og er visstnok umulig å kvitte seg med. Du kan velge en annen visning enn sideskiftsvisning om du ønsker (f.eks. normalvisning)

For å se kontoplan mens du registrerer bilag, anbefaler jeg at du går til Visning og Nytt vindu. Det fungerer best på to skjermer, men går bra også på en skjerm. Les mer om muligheten her: https://support.microsoft.com/nb-no...samtidig-1deed3da-a297-4260-98aa-a7b2d90c81ab

Mvh. iExcelbooks.no v/Sigurd Renander

3. bernhard

bernhard New Member

Takk for svar.
    Jeg hadde forkastet Visning/Nytt vindu grunnet liten skjerm, men skal se på linken som du oversendte.

Vedr. utskrifter blir alle regneark blanke, slik at jeg mistenker det er noe med setup som jeg ikke har fått med meg?

Vannmerket skjønner jeg mindre av. Tidligere ble dette bare vist dersom man ikke hadde kjøpt et registrert produkt, men jeg arbeider med MS 360 som jo er en abonnementsordning.
    Jeg har ikke dette problemet på noen av de andre makrobaserte Excel systemene jeg kjører. Skal sjekke litt i supportbasen til Apple.

Mvh
    Bernhard

4. bernhard

bernhard New Member

Litt oppfølging:
    Window/New window er egentlig en tilfredsstillende løsning på samtidig kontoplan. Takk.

Vannmerket forsvinner dersom jeg benytter View Normal, slik at det er også greitt.

Men utskriftsproblematikken får jeg ikke hull på.
    Fra Indexfilen kan jeg skrive ut Worksheets uten problemer.
    Fra Regnskapsfilen blir alle blanke, såvel i preview som utskrift på printer. Det eneste som lar seg skrive ut er "Entire workbook". Valg av "Active Sheets" eller "Selection". Jeg har forsøkt
    å endre menyvalg i Excel, men altså uten at jeg får noen utskrift.

Bernhard

5. bernhard

bernhard New Member

Vedr. utskriftsproblematikken.
    Etter forholdsvis systematisk prøving og feiling, er min antagelse at det er en makro som sperrer dette.
    Jeg kan derfor ikke annet enn avvente hva du måtte komme frem til.

Bernhard

6. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei Bernhard

Jeg har forsøkt på en Mac og på en helt ny fil som åpnes i Mac Excel. Får ikke noen feil.
    Har du oppgradert Mac OS eller Excel i perioden mellom du åpnet filen første gang og til du oppdaget feilen? Kan du forsøke med en ny fil som ikke har vært brukt før, og se om feilen også er der?
    Ellers kan du sende filen som har feil til post [at] iexcel . no slik at vikan forsøke å åpne den i vår test-Mac.

Mvh. Sigurd

7. bernhard

bernhard New Member

Sigurd,
    Til dine spørsmål:
    Ja, jeg har oppgradert både Mac OS og Excel i perioden fra filen ble åpnet første gang og til feilen ble oppdaget. Men i denne perioden la jeg hverken inn kontodata (Indexfilen) eller bokførte bilag (Regnskapsfilen). Hadde kun lagt inn klientdata.

Ja, feilen blir med over også i regnskapsfilen 2021 1d. Riktignok med kun ett bilag lagt inn og ellers samme indexfil. Mine bilag er lagt inn i versjon 2021 1b.

Systemet mitt er satt opp med Mac OS Big Sur 11.2.3 og Excel ver. 16.46. Såvidt jeg kan forstå er dette siste versjoner for begge.

Jeg kan oversende regnskapsfilen 2021 1 d som angitt (med kun ett bilag). Ønsker du også tilsendt indexfilen?

Mvh
    Bernhard

Del denne siden