1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Usikker kobling i F-register

En tråd i 'iExcel Fakturabok Premium' startet av trygve_vist, 18 Apr 2018.

1. trygve_vist

trygve_vist New Member

Hei, Sigurd.

Jeg har oppdaget en litt skummel sak med fila F-register.
    Om jeg sorterer fila - for eksempel for å finne ut hvilke kunder jeg har i Trondheim - mister jeg koblingen mellom kunden og kundenummeret.
    Kundenummeret er automatisk generert, og legger seg alltid i stigende rekkefølge.
    Ved å sortere kundene, blir altså ikke kundenummeret sortert.
    Koblingen er brutt for evig og alltid - det hjelper ikke å sortere på kundenummer igjen, fordi den kolonnen alltid ligger i stigende rekkefølge, altså ferdig sortert.

Jeg har løst det, ved å legge inn en ekstra kolonne for kundenummer før kundenavnet.
    Kundenummeret taster jeg inn manuelt, slik som kundenavn, adresser, tlf., etc.
    Ved sortering av tabellen, blir nå denne kolonnen sortert også, slik at koblingen mellom kunde og kundenummer beholdes.

Fakturabok-fila - fanen "Kunder" må også endres.
    Index- og Sammenliknings-funksjonene må henvise til riktige kolonner i F-register-fila.
    Alle endringene i "Kunder"-fanen kan gjøres i rad nr. 1, ved at alle kolonne-tallene økes med 1 (grunnet den ekstra innsatte kolonnen i F-register-fila).
    Men Kundenummer-henvisningen må endres til den nye kundenummer-kolonnen - altså ikke til den automatisk genererte. Sett inn riktig kolonne-tall her.

Denne lille endringen ser ut til å fungere her hos meg.
    Det er sikkert flere som har gjort en slik liten tilpasning, for å kunne sortere kundene sine etter eget behov.
    Dette kunne sikkert vært forklart litt mer elegant, men jeg tror du forstår hva jeg mener.

Ønsker deg - og alle på forumet - en fin dag videre:)
    Mvh Trygve Vist.

2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei,

Takk for godt innspill. De som bruker Excel finner mange ulike metoder å løse utfordringer på, og det er alltid interessant å ta del i andres erfaring.

I enkelte tilfeller kan det å kopiere ut data man ønsker å bearbeide (for eksempel sortere) til en ny Excel-fil. Dette gjelder spesielt når det er snakk om kildedata som hentes med formler til andre regneark. Ved å lage en kopi beholdes orginalen slik den er. Hele regnearket med ønskede data kan kopieres til ny fil hvor koblingen til filen med originalene kan brytes. Det er viktig å krysse av for at regnearket skal Kopieres (slik at det ikke flyttes).

I andre tilfeller ønsker man en mer permanent løsning, og da kan tilpasninger som du har gjort være løsningen.

Vi ser på ulike forslag til forbedringer og justeringer vi får inn, og ser om de egner seg for implementering i det faste oppsettet vi har satt i iExcel Premium.

Tusen takk for at du delte din metode for å løse ditt behov på. Det er sikkert andre iExcel-brukere som har samme eller lignende behov :)

Med vennlig hilsen iExcel AS v/Sigurd Renander

Del denne siden