1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Udisponert overskudd/underskudd

En tråd i 'iExcel Hjelpere' startet av arcticculturelab, 4 Aug 2017.

1. arcticculturelab

arcticculturelab New Member

Hei
    I rapporten får jeg ett minusbeløp i "udisponert overskudd/underskudd". Jeg har ikke bokført noe i konto 9999 og skjønner derfor ikke hvorfor jeg får ett tall i "udisponert overskudd/underskudd". Noen som vet? Hvordan kan jeg få det bort?
    Jeg har FA2016 Mini Regnskap.
    Hilsen
    ACL

2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei,
    Det beløpet du får opp er en automatisk overføring av årets resultat fra resultatkonto 9999 og over til konto 2099 som er en egenkapitalkonto.
    Grunnen til at vi har denne automatikken i iExcel Regnskap Mini-FA er for å få balansen til å stemme selv når ikke resultatet er disponert gjennom en vanlig postering.
    Du kan benytte deg av den informasjonen konto 9999 gir. Hvis beløpet her er f.eks. -1234,50 så tar du og bokfører dette som en ordinær postering:

Kredit 8850 -1234,50
    Debet 2050 Annen Egenkapital 1234,50

Forsøk dette, og se at beløpet på konto 9999 forsvinner.
    Du har da overført/disponert årsresultatet på den måten det skal gjøres, og du vil få korrekt saldo på konto 2050 som UB i 2016 (og dermed også som IB i 2017).

Lykke til!

Mvh. iExcel AS v/Sigurd Renander

Del denne siden