1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Termin oppgave

En tråd i 'iExcel Hjelpere' startet av cheryle, 14 Apr 2011.

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.
  1. cheryle

cheryle New Member

Hei

Eg har Windows 7 og regnskapsbok 2010. Kan eg få på mail formel som skal rettast?

2. admin

admin Guest Staff Member

Sv: Termin oppgave

Hei,

Takk for nytt spørsmål :)

Jeg har undersøkt saken, og ser at det ikke er noen direkte feil i formelen som angir betinget formatering. Men jeg er enig i at det er uheldig at formelen krever for stor nøyaktighet av brukeren.

I Celle C65 i Premium-utgavens ark MVA-PER kan man sette innstillingen slik at den viser desimaler. I ditt tilfelle er det nok desimaler i celle C65, samtidig som tallene i cellene I29 og J29 er lagt inn som heltall uten desimaler. Det er de få ørene som skaper differansen som igjen gir rød farge i celle C65.

Legger du inn tallene i celle I29 og J29 med desimaler, vil nok dette løse problematikken på en tilfredsstillende måte.

Alternativ løsning:

Formelen i Celle G65 har en øreavrunding som gir 2 desimaler. Det er bedre å runde av til nærmeste krone. Formelen er denne:

=HVIS(I65=0;0;AVRUND($I65/$K65;2))

Du kan endre denne til heller å være:

=HVIS(I65=0;0;AVRUND($I65/$K65;0)) - altså 0 i stedet for 2 (desimaler)

Lykke til!

Med vennlig hilsen

Sigurd Renander

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.

Del denne siden