1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Slå av automatisk beregning

En tråd i 'iExcel Regnskapsbok Premium' startet av dandan, 14 Mar 2021.

1. dandan

dandan Member

Hei!

Når jeg skriver inn noe i en celle i reg-arket, og så trykker «tab» (eller enter), tar det lengre tid en ønsket før det hoppes over til neste celle. Det gikk ikke tregt tidligere. Skyldes dette at iExcel-bøkene har blitt større?

Jeg haket av for «Manuelt» under «Beregningsalternativer. Da gikk det ikke tregt lengre. Vil det gå greit å slå av automatisk beregning, for så å beregne manuelt etterpå (F9), eller vil noe da ikke bli beregnet riktig?

2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei.

Takk for spørsmål.
    Det skal gå bra det, men personlig synes jeg der fort gjort at jeg misforstår noen rapporter fordi de ikke er oppdatert, og jeg glemmer å trykke på F9-tasten. Derfor har jeg alltid Excel innstilt på automatisk beregning.
    Excel har bygget inn en beregningsmetode som er selvlærende og som etter hvert ikke skal beregne formler hvor grunnlaget ikke er endret. Dermed skal filene ta kortere og kortere tid å beregne, selv med automatisk beregning (hvor alle formler i hele arbeidsboken i verste fall beregnes på nytt hver gang en verdi endres). Min erfaring er at Excel har forbedret seg betydelig bare på de siste 3-4 årene.
    Jeg bruker Windows PC med Excel 2016, begge i 64 bits utgave.

Mvh. iExcelbooks.no

3. dandan

dandan Member

Jeg gikk i fra Excel 2007 til Excel 2019.
    Det var når jeg gikk over til Excel 2019 at det gikk tregere. Jeg ser nå at jeg har 32-bitersversjon av Office.
    Tror du det hadde hjulpet dersom jeg oppgraderte til 64 bitersversjonen?

4. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei,

Det kan hende.
    Men husk at når du starter med en ny iExcel Regnskapsbok Premium vil den gå saktere i starten. Excel bygger gradvis opp et beregningshierarki og er selvlærende på hvilke beregninger som må gjøres og dropper etter hvert å foreta unødige beregninger. Det tar litt tid for Excel å bygge opp dette. Det kan være lurt å avvente situasjonen og se om det bedrer seg. Tror også det er lurt å lagre filen og gå ut av den forholdsvis ofte når den er ny, for at du skal få dra fordeler av beregningshierarkiet mens det er under oppbygging.

Mvh. Sigurd

Del denne siden