1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Sette inn flere bilagslinjer

En tråd i 'Excel - formler og funksjoner' startet av marihope, 12 Apr 2012.

1. marihope

marihope New Member

Hei
    Jeg lurer på hvordan man setter inn flere bilagslinjer under registrering av transaksjoner i regnskapsprogrammet? Finnes det en slags copy-paste løsning, eller må jeg legge inn de "forhåndsinnlagte" formlene manuelt? Hvordan gjør jeg i såfall det?

mvh,
    Mari Hope

2. admin

admin Guest Staff Member

Hei,

Takk for spørsmål :)

Mitt råd nedenfor er basert på å oppnå ekstra sikkerhet. Ta først backup av filen:

1. Når du ser at du trenger flere bilagslinjer, så bør du passe på å legge disse inn FØR du har fylt ut alle eksisterende. Spar minst 3 åpne rader (dvs. rader hvor det ikke er lagt inn data).
    2. Stå i den aller siste av de åpne radene, og sett inn så mange rader som du tror du får behov for ovenfor denne (du trenger ikke å ta så hardt i, fordi du alltid kan gjøre denne operasjonen en gang til om du må).
    3. Marker de to radene uten data som er rett over det området du har satt inn.
    4. Bruk fyll-håndtaket til å kopiere disse ned over området du har satt inn, og i tillegg også over den siste raden som er uten data.
    5. Sjekk at alle kolonner som inneholder tallserier (f.eks. bilagsnummer-kolonnen) blir riktige, og at ikke det er data der hvor det ikke skal være data.
    6. Sjekk at også at alt annet ser ut til å være korrekt.
    7. Ser alt riktig ut? Voila! Da kan du juble så langt.

Nå etter å ha gjennomført punktene 1-7 kan du sjekke at formler og systematikk er virksom for de nye radene. Dette gjør du på denne måten:
    1. Legg inn dummy-data i den aller nederste raden.
    2. Se på relevante rapport-ark før og etter innleggingen av dummy-data.
    3. Hvis du får bekreftet at dummy-dataene blir med riktig inn i rapportene, så kan du juble en gang til.
    4. Deretter kan du slette dummy-dataene.

Husk at konsekvensene av å gjøre feil i iExcel-arbeidsbøkene dine er ikke så stor at du bør la frykten for feil hindre deg i å prøve ting. Prøving og feiling er viktig for å lære seg Excel, regnskap og alt annet du skal lære.

Det som er viktigst er faktisk dine inndata, og de ligger i faste celler og bør være lette å holde styr på. Feil i formler kan alltids rettes opp i, og blir det for tungvint så kan dine inndata kopieres inn i en ny og frisk arbeidsbok. Men det er selvsagt positivt om du i tankene er åpen for at feil kan skje, og at du etter slike endringer du har gjort er ekstre påpasselig med å sjekke rapporter og feilmeldinger etc.

Håper min bruksanvisning gjør susen !

Lykke til.

Med vennlig hilsen
    iExcel AS

Sigurd Renander
    statsautorisert revisor

3. marihope

marihope New Member

Tusen takk for hjelpen, fikk det til nå.

4. admin

admin Guest Staff Member

Så bra!

Takk for at du tok deg tid til å fortelle hvordan det gikk :)

Mvh. Sigurd Renander

Del denne siden