1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Reskontro

En tråd i 'iExcel Hjelpere' startet av geirallan, 14 Feb 2017.

1. geirallan

geirallan New Member

Jeg har søkt på forum etter dette, og det ser ut som det ikke eksisterer en egen tråd.
    Jeg trenger en kjapp innføring i reskontro.

Forstår det slik at det er et referansenummer som linker mellom to bilag på forskjellig dato eller bilagsnummer, for eksempel utgående faktura og betaling fra kunde.

Men hvor genereres rekontronumrene, skal jeg lage dem eller finne dem et sted?
    Er min forståelse av reskontro riktig og evt, komplett?

2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei og takk for spørsmål.

iExcel Regnskapsbok Premium har innebygget reskontro for kunder og leverandører. Det er obligatorisk del av bokføringen.

For salgsfakturaer / kundefordringer gjelder følgende:
    Når du utsteder en ny faktura vet du om det er en ny kunde eller en som allerede har kundenummer. Er det en ny kunde, oppretter du nytt kundenummer i fakturasystemet du bruker. Prinsippet er det samme enten du bruker iExcel Fakturabok Premium, iExcel Mini-Faktura eller et annet fakturasystem. Når du kommer til bokføringen av månedens fakturaer, legger du inn nye kunder inn i 'Kunder'-arket i Index-filen slik at du kan føre fakturaene på deres reskontronummer. Du må altså lage de selv, men pass på at du bruker samme kundenummer i regnskapssystemet som i fakturasystemet. Dvs. du må starte å bruke kundenummer i fakturasystemet hvis ikke du har det fra før.

Fakturaen blir utstedt først, og dermed bokført først, og den skal bokføres på fakturadato. Betalingen kommer noen dager senere, og bokføres derfor senere, og for betalingen er det bankdato som skal registreres.

Det er ikke obligatorisk å ha link mellom faktura og innbetaling. Du får opp en rapport som viser kontoutdrag for hver kunde (Spes. Kund) som normalt gir deg god nok oversikt uten at fakturanummeret trenger å være lagt inn som Ref-tekst i kolonnen for dette.

Men vi liker å ha denne ref.-teksten for kunder, fordi det er greit også å kunne sjekke at fakturaer er i fortløpende nummerrekkefølge og kunne følge opp innbetalingene med fakturanummer synlig og filtrerbart. For Leverandørfakturaer dropper vi ref.-teksten. Leverandører har ofte svært ulike fakturanummeroppsett og vi ser ikke behovet for å taste inn fakturanummer på inngående fakturaer og utbetalinger til leverandørerer. Men det kan selvsagt oppstå en situasjon hvor dette er praktisk for en eller to leverandører. Da er det ingenting i veien for å notere inn dette i Ref-tekst-kolonnen senere når man gjennomgår transaksjonene på denne leverandøren. Det er bare å filtrere på leverandørnummeret i Reskontro-kolonnen i 'Reg.'-arket og kontrollere fakturaer og betalinger og legge inn fakturanummer da. Da slipper du unødig inntasting under registreringen av inngående fakturaer og betalinger til leverandører.

Håper dette er klargjørende.

Mvh. iExcel AS, v/Sigurd Renander

3. geirallan

geirallan New Member

Så reskontro er ikke en link mellom faktura og innbetaling. OK
    Og det er ikke knyttet til ref.-teksten.

Da trenger jeg forsatt litt hjelp til å forstå hvordan jeg skal føre reskontro. Senere kan jeg forstå nytten og konsekvensene av det.
    Her er et par skjermbilder som viser at jeg kan skrive inn reskontronummer. Bildet viser også error i reskontronavn.

upload_2017-2-16_13-12-43.png

upload_2017-2-16_13-14-5.png

Vedlagte filer:

4. Sigurd

Hei,

Takk for oppfølgingsspørsmål.
    Alt du trenger å vite er at du skal skrive over "reskontronr." med det relevante reskontronummer.

Vi har satt opp teksten og gul farge til å komme opp hver gang det er bokført på konto 1500 (kundereskontro) og konto 2400 (leverandørreskontro).

Alt du trenger å gjøre er å se på den gule cellen med rød skrift som et tegn på at du må sette inn et reskontronummer der.

Du ser også at i kolonne nr. 2 fra høyre har teksten "ERR". Det er en feilmelding fordi det ikke er lagt inn reskontronummer.

Forsøk å legge inn kundenr. 101 for de første to linjene (kun som eksempel og test - dvs. du må selvsagt legge inn korrekt nummer for aktuell kunde).
    Forsøk å legge inn leverandørnr. 501 for de neste to linjene.

Deretter kan du gå til rapportene 'Kunder' og 'Spes. Kund' og se hvor gode rapporter du får på dette området. (For leverandørreskontro gjelder arkene 'Leverandor' og 'Spes. Levr')

Mvh. iExcel AS v/Sigurd Renander

5. geirallan

geirallan New Member

Tusen takk, nå skjønner jeg det, og det funker. Denne gangen måtte det inn med teskje.

6. Sigurd

Hei,

Bare hyggelig!

:) mvh. Sigurd

Del denne siden