1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Problem med koblingen mellom regnskapsbok og INDEX

En tråd i 'iExcel Regnskapsbok Premium' startet av jdsveen, 12 Sep 2019.

1. jdsveen

jdsveen New Member

Har iexcel regnskapsbok premium 2019 Alt har fungert fint til jeg hadde litt datatrøbbel for en stund siden. Jeg har begge programmene fortsatt, men noe har endret seg. Åpner jeg INDEX 2019 fra regnskapsboken får jeg opp en skriverbeskyttet versjon. Da blir det vanskelig å legge inn nye kunder osv. Jeg ble bedt om å lagre en kopi for å beholde dataene. Det har jeg prøvd men så har det surra seg.. Åpner jeg INDEX-fila fra Regnskapsmappa mi, så kan jeg velge uten skriverbeskyttelse. Da kan jeg legge inn nye data og få lagret dem, for så å åpne regnskapsboken. Jeg har kunnet bytte mellom filene etter behov tidligere. Kan jeg få løst opp skrivebeskyttelsen selv?

Last edited: 12 Sep 2019
  2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei,

Takk for spørsmål.

Hvis Index-filen er flyttet eller har fått endret navn, kan det skje at Regnskapsfilen mister koblingen dit. Også om Excel avsluttes programvareoppdateringer kan dette skje, fordi Excel lager en backup av filene med nytt navn. Også om du velger å lagre en kopi får denne et nytt navn, f.eks. "Index 2011 (versjon 1).xlsm" som er et filnavn ikke Regnskapsboken finner.

Når det gjelder spørsmålet om du kan løse opp skrivebeskyttelsen (i.e. arkbeskyttelsen) selv, så er svaret Ja. Vi har nemlig lagt inn en knapp i 'Start'-arket som kjører en makro som slår av arkbeskyttelsen på alle ark. Knappen er plassert ca. over celle P17. Til høyre for denne knappen finner du en knapp for å slå på igjen arkbeskyttelse.

Det kan ta flere minutter før prosessen i Data--Rediger koblinger--Endre kilde er ferdig.

Først bør man åpne alle aktuelle Index-filer for å finne den som har riktig innhold med IB-tall samt oppdaterte HB-konti og hvor årets nye kunder og leverandører er lagt inn.
    Deretter sletter man, eller flytter, de uaktuelle Index-filene til Backup-filmappe
    Den valgte Index-filen skal ligge i det jeg kaller "Originalfilmappen" hvor Regnskapsfilen allerede ligger. Filen må ha det originale filnavnet.

Lykke til.

Del denne siden