1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Overføring til Altinn

En tråd i 'iExcel Hjelpere' startet av seljeholtet, 17 Aug 2010.

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.
  1. seljeholtet

seljeholtet New Member

Det er første gang jeg tar i bruk iExcel, og tenkte at jeg skulle finne ut av muligheten for å videresende regnskapet via Altinn. Det gjør jo jobben svært mye enklere. Hvordan gjøres dette fra iExcel, eller skjer alt via Altinn?

2. admin

admin Guest Staff Member

Sv:Overføring til Altinn

Godt spørsmål :)

Etter hva jeg forstår er det ikke mulig med innsending av årsregnskap via Altinn uten et regnskaps-/årsoppgjørssystem som støtter dette og har egen Fagsystem-ID hos Altinn. I slike tilfeller kan selve årsregnskapet sendes inn via Altinn og eventuelle vedlegg som noter, styreberetning og revisjonsberetning kan legges til i andre formater som f.eks. Word eller Excel.

iExcel Model Regnskap, som først og fremst er et system for regnskapsføring og rapportering av løpende regnskap, har dessverre ikke bygget inn slik funksjonalitet. Jeg tviler på at det ville være hensiktsmessig å gjøre dette også i senere versjoner av modellen. Vi arbeider ut fra forutsetningen om at årsregnskap og ligningspapirer utarbeides av revisor (for selskaper som har det) eller en annen ekspert (regnskapsfører o.l.).

Hvis du utarbeider ligningspapirer og årsregnskap selv, blir vel løsningen å sende inn årsregnskapet på papir.

Har du noen som utarbeider ligningspapirene for deg, benytter vedkommende sikkert et standardsystem som har eksport til Altinn. Her bør du få vedkommende til å forestå innlegging av nødvendige dokumenter i Altinn. Du kan delegere rettigheter under Administrasjonen i Altinn.

Takk for ditt spørsmål og lykke til med regnskapsføringen i iExcel Model Regnskap :)

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.

Del denne siden