1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Omstart!

En tråd i 'iExcel Hjelpere' startet av oddharald_pedersen, 28 Jun 2013.

1. Fins det en mulighet for å starte hele iExcel på nytt!!
    Får ikke til å hente data som er lagt inn i lønn antagelig for at jeg gjorde en del feil i oppstarten!

2. Hei,
    Ja du kan starte helt på nytt igjen om du ønsker.
    Du kan laste ned Lønningsboken på nytt under dine sider/dine ressurser (samme sted som du lastet ned første gang)

Du kan også følge denne linken (etter du har logget deg inn) http://www.iexcelbooks.no/medlemskap/member

Hilsen Tonje

3. Takker så mye for svaret.
    Kan du da fortelle meg hva jeg gjør feil når jeg ikke får tak i de data som jeg har lagt inn i feks lønnssystemet. Hver gang jeg fyller inn data på ansatte og lagrer data så er de ikke der neste gang jeg starter IXcel! Gjør noe feil; men hva?

4. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

iExcel-filene er helt vanlige makro-aktiverte Excel-filer, som vi har programmert for at de skal få funksjonalitet på nivå med avanserte dataprogrammer. Siden våre filer er vanlige Excel-filer, skal du kunne bruke de på vanlig måte. Alle endringene dine skal skal selvsagt bli lagret når du klikker på lagre-knappen.

Hvis du ikke får lagret endringer du gjør, tyder dette på at filen du jobber på fra starten av ikke har blitt lagret på korrekt måte. Din Lønningsbok Premium blir kanskje åpnet mens den fortsatt ligger inne i zip-filen? Eller kanskje din Lønningsbok Premium ligger lagret i temporær filmappe for nedlastede filer?
    Du hensynta følgende:
    - Det du laster ned fra nettsidene våre består av en zip-fil som inneholder Lønningsbok Premium (Makroaktivert Excel-fil) og en PDF Brukermanual (PDF). Noen operativsystemer "lurer" brukeren til å tro at filen kan brukes direkte, men det er ikke riktig.
    - Zip-filen må først LAGRES i en vanlig filmappe
    - Deretter må zip-filen pakkes ut slik at alle filene kan brukes og endringer lagres
    - Først etter at dette er gjort kan du åpne filen fra Excel og starte bruken av iExcel Lønningsbok Premium 2013.
    - Hvis du har behov for mer detaljer rundt dette, kan du laste ned brukerveiledningen og lese i den.

Si fra hvis du møter andre problemer.

Lykke til!

Mvh. iExcel v/Sigurd Renander

5.  
  6. Hei, har endelig funnet ut av lagringsproblematikken i premium modellen på Lønn 2013. Sitter nå å trøbler veldig for å få til skatteberegningen. Håper du kan hjelpe meg ? Alt fungerer som det skal, men tabell trekket regner seg ikke ut i lønnslippene... Har fastsatt timelønn, men jeg mangler sikkert noe på tabell trekket. Tabell nr. og skattekomune kommer opp. Men problemet er at det ikke trekkes skatt i det hele tatt. Håper du kan hjelpe meg Hilsen Odd Pedersen

7. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Husk på at du alltid må gjenta beregnet lønn i den 4. kolonnen i hver "Stor-kolonne". Dette er en ekstra sikkerhet vi har lagt inn i systemet, for at du skal ha bedre kontroll over lønnsberegningen og den lønn som skal betales. Før du bekrefter lønnen ved å taste den inn i kolonne nr. 4, er lønnsgrunnlaget kr. 0,00 og skattetrekksgrunnlaget det samme. Det er derfor avgjørende at du bekrefter lønnen i kolonne 4.

Hvis du etter å ha bekreftet lønnen i kolonne 4 fortsatt har 0 i forskuddstrekk, så kan du fortsette å søke etter feilen ved å følge denne prosedyren:
    Sjekk først at skattetrekket er regnet ut i trekket regnes ut i alle kolonnene du har lagt inn lønn for i arket 'A.LØNN', som er arket du registrerer lønn i. Hvis det er tabelltrekk, må du se i cellene N64, S64, X64 osv. Prosenttrekk ligger i samme kolonnene, men i raden under.

Hvis det er korrekt forskuddstrekk der, så skal det komme frem riktig i lønnsslippene. I arket 'Lønnsslipp' må du velge riktig ansatt i nedtrekksmenyen i oransje celle H5, og en lønnsperiode (måned) som du har lagt inn lønn for i oransje celle H7.

Det kan være at du har behov for å bruke en lønnstabell som ikke støttes av systemet. Da kan du få beregnet trekket her:
    https://skort.skatteetaten.no/skd/trekk/trekk
    og så kan du legge beregnet trekk inn manuelt i relevant kolonne (N, S, X, osv...) i arket 'A.LØNN'.

Mvh. iExcel AS, v/Sigurd Renander

Del denne siden