1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

MVApliktig etter omsetning på 50000

En tråd i 'Fakturering og salg' startet av jdsveen, 13 Aug 2015.

1. jdsveen

jdsveen New Member

Har Enkeltpersonforetak. Da omsetningen hadde passert 50.000 den 20.7.2015 sendte jeg inn dokumentasjon på det. På fakturaer etter dette krever jeg inn Mva. Hva med Mva som er betalt på innkjøp osv. skal det skrives 0 i Mva-kodefeltet? Ser på info fra skatteetaten at det kan søkes fradrag for den mva som er betalt før registrering på en tilleggsoppgave.
    Posterer jeg de første utg.fakturaene< 50.000 D 1910 og K 3100?

Last edited: 13 Aug 2015
  2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Ja, første utgående fakturaene posteres kredit 3100 med mva-kode 0.
    Fradrag for inngående mva for perioden før registrering, gjelder for varer som er til bruk i den avgiftspliktige virksomheten og ikke er videresolgt før mva-registreringen.
    For å få bokført slike kostnader korrekt m.t.p mva, er det mulig å gjøre som dette:

Eksempel - Opprinnelig bokføring var 12.500 til debet på konto 6580 EDB-kostnader med mva 0. Fakturaen lød på 10.000 + mva. Anskaffelsen er til bruk i avgiftspliktig virksomhet.

Etter mva-registrering kan man få mva korrekt slik:
    Kredit 6580 kr. 12.500 Mva-kredit = 0 (Dette nuller ut kostnadsføringen av opprinnelig bilag)
    Debet 6580 kr. 12.500 Mva-debet = 1

Det som skjer i iExcel Regnskapsbok Premium 2015 når bilaget føres med Debet-mva-kode 1 er at kostnaden blir kr. 10.000 (nettobeløpet) mens kr. 2.500 blir bokført på konto 2720 Inngående merverdiavgift.

Mvh. Sigurd Renander

Del denne siden