1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Mva på diett og overnatting ?

En tråd i 'iExcel Regnskapsbok Premium' startet av trygve_vist, 1 Mar 2019.

1. trygve_vist

trygve_vist New Member

Hei!
    Jeg driver et lite salgsfirma, og har noe reising rundt omkring i midt-Norge.
    Ser av kontoplanen at reisekostnader som diett og overnatting er samlet på kontoer 7100-7190.
    Men de fleste av disse kontoene står med "N" i mva-kolonnen, altså at de aldri skal ha mva-beregning.

Jeg er eneste ansatt i firmaet mitt, og betaler både flybilletter, diett og overnatting, med firmaets kort, direkte til firmaets bankkonto. Altså går jeg ikke veien om et privat kredittkort med månedlig refusjon av reisekostnader.

Dermed må jeg utgiftsføre både hotell, fly, diett, etc., med mva-beregning.
    Kan jeg helt ukritisk endre "N" til "A" på disse kontoene - altså at de alltid skal mva-beregnes?
    Eller blir det helt feil - er det slik at disse kontoene alltid skal defineres til å være uten mva?

Blir takknemlig for svar på hvordan jeg kan føre reisekostnadene med mva-beregning.
    Med vennlig hilsen
    Reolfag AS - Trygve Vist.

2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei Trygve.

Takk for godt spørsmål.

Kodene på konti for alltid-aldri-av_og_til merverdiavgift er en "Stantard-innstilling" som ligger i kontoplanen (og styres i Index-filen) er ment kun å være veiledende.
    Det er alltid bilaget og regelverket som er knyttet til typen anskaffelse som må gjelde. Derfor skal du velge det du mener er korrekt mva-kode ved bokføringen i 'Reg.'-arket uavhengig av fargen som indikerer hvilken standard-innstilling det er på kontoen.

Dette gjelder for kostnader og andre anskaffelser. Her er det flere konti som har bilag både med og uten merverdiavgift. Mva-meldingen har inngående merverdiavgift uten at grunnlaget spesifiseres.

For inntekter og utgående merverdiavgift er det annerledes. Her skal både avgiftsgrunnlag og merverdiavgift spesifiseres. Derfor er det strengt spesifiserte konti for salg med 25% mva, salg med 15% mva og salg med 12% mva, og salg med 0 % mva og salg utenfor avgiftsområdet ( f.eks. som føres på konto 3900 Annen driftsrelatert inntekt) på separate konti hvor det kun er en type mva-behandling.

Du kan derfor føre kostnader - herunder reisekostnader - med den avgiftsbehandlingen som bilaget krever, uansett hvilken indikasjon som kommer opp i cellen for mva-behandling (basert på standard-innstillingene). Du trenger ikke å endre standard-innstillingen, og om du legger til nye konti kan du sette opp en standard-innstilling basert på det du oppfatter som "base case" (mest sannsynlig) uten å bruke mye tid på vurderingen.

Håper dette svaret gir deg det du trenger av informasjon og støtte for ditt syn.

Igjen takker jeg for spørsmålet. Lykke til.

Med vennlig hilsen
    iExcelbooks.no
    Sigurd Renander

3. trygve_vist

trygve_vist New Member

Takk for godt svar, Sigurd.
    Det var noenlunde slik jeg trodde, men jeg ville bare bli sikker.
    Jeg endrer "N" til "A" for kontoene 7100-7190. Det passer nok best for mitt firma.
    Og da blir jo mva-cella farget gul, så jeg får ei påminnelse om å sjekke mva-kode.
    Det blir helt supert:)
    Mvh Trygve.

4. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Takk for positiv tilbakemelding.
    Det er helt riktig. Velger du "A" får du opp gule celler, og velger du "0" (null) vil du få opp blå celler.
    "N" gir ingen indikasjon ut over at føring på kontoen vanligvis ikke skal ha mva-kode.

Mvh. Sigurd

Del denne siden