1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Lønnsarter og frivillig ekstra skattetrekk

En tråd i 'iExcel Lønningsbok Premium' startet av oefiske, 16 Aug 2013.

1. oefiske

oefiske New Member

Har 2 lønnsarter som jeg skulle hatt, Provisjon behandling og Provisjon Salg.

Disse prøvde jeg å løse med UB Tillegg I og II, men de de er ulik for hver lønnstager hver måned da de baserer seg på den enkeltes innsalg. Prøvde å legge inn grunnlaget i det gule feltet og endre satsen til 1, men når jeg registrerer dette på ansatt 101, og deretter skifter til lønnstager 102, følger tallene med ??

Har også behov for å føre et fast ekstra skattetrekk, 2 ansatte har ekstra % trekk, men 1 har ekstra fast trekk til skatt på en fast sum 2000,- - hvordan kan dette løses ?

mvh
    Odd E

2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei Odd.

Fint at du kommer med ønsker og spørsmål. Vi kan forsøke å implementere arter for provisjon i neste års versjon. I mellomtiden blir det å løse utfordringene ved hjelp av Work-Arounds, slik du selv har forsøkt.

At du ville bruke radene for UB-tillegg er slett ingen dum ide, og jeg tror det er den beste måten. Hva hvis du setter både UB-tillegg I og II til kr. 1,00 i START-arkets celler C45 og C46? Da kan du legge inn Provisjonsbeløpet som ANTALL, og dette gir korrekt utregning og vil virke forståelig også på lønnsslippen. Teksten endrer du fra UB-tillegg til Provisjon i arket 'Lønnsarter'.

Fast ekstra skattetrekk har mulighet til å legge inn som PROSENT for hver ansatt i arket '2.Ansatte' (se rad 24). Da får du opp Prosentsatsen i rad 18 i tredje kolonne i 'A.LØNN'. Prosentsatsen må bekreftes i fjerde kolonne. Det som volder litt større problem er de med fast ekstra beløp. Samtidig er ikke problemet større enn at du kan løse det. Hvis det er 2000 i ekstra forskuddstrekk, kan du sette inn 2000 som PROSENT-satsen i rad 24 i '2.Ansatte'. Da får du opp et absurd forslag i rad 18 i 'A.LØNN', men du kan se på forslaget 20000,0% som en påminnelse om at du skal gå ned til rad 66 (Artskode 970 Frivillig tillegg i forskuddstrekk) og legge inn beløp på kr. 2000 i fjerde-kolonne her.

Håper du finner at mine forslag kan fungere bra :)

Mvh. Sigurd Renander

3. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Oppdatering på spørsmålet:

iExcel Lønningsbok Premium 2015:
    Vi har nå implementert 2 nye lønnskoder for provisjon til timelønnede og 2 nye lønnskoder for provisjon til fastlønnede (de med avtalt månedslønn o.l.). Vi måtte skille på dette pga. innrapporteringen i a-skjema. A-ordningen er med i lønnssystemet vårt for 2015.
    • 110 Provisjon T1 (til timelønnet)
    • 111 Provisjon T2 (til timelønnet)
    • 112 Provisjon F1 (til fastlønnet)
    • 113 Provisjon F2 (til fastlønnet)
    De nye timekodene kan brukes for prosentlønn, provisjon og akkord o.l. Navnet kan endres i arket 'Lønnsarter'.

Den nye versjonen, v. 1.5.2b kan lastes ned fra "Din side" for de som har medlemskapet iExceler 2015 eller iExcel Lønn Premium 2015. Logg inn først.

Mvh. Sigurd Renander

Del denne siden