1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Lønns- og trekk oppgave

En tråd i 'iExcel Lønningsbok Premium' startet av jan_foss, 2 Jan 2014.

1. jan_foss

jan_foss Member

Hei
    Jeg har en del spørsmål ifm LOT.

1. I løpet av 2013 har jeg ført i Regnskapssystemet en del reiseregninger (for eksempel den http://s019.radikal.ru/i623/1401/14/2985bb051889.jpg ).
    Bruk av privat bil førte jeg på konto 7100 - Bilgodtgjørelse, oppgavepliktig. Diett førte jeg på konto 7130 - Reisekostnad, oppgavepliktig.

Spørsmål:
    - Hvordan skal jeg føre dette i Lønnssystemet for å skrive ut Lønns- og trekkoppgave?
    - Og må de postene føres i lønns- og trekkoppgaver i det hele tatt?
    For hele året 2013 har jeg samlet kr. 5378 for bilgodtgjørelse, oppgavepliktig (k.to 7100) og kr. 11170 for samlet reisekostnad, oppgavepliktig (k.to. 7130).

2. Hva gjøres med forsikringer ifm LOT?
    Jeg har Ansvarsforsikring og Reiseforsikring (iF), Personalforsikring (Dnb), BUPA. Alt dette bedriften dekket selv, alle de er lovpålagte forsikringer.
    Hvilke forskringer må føres i lønns- og trekkoppgave?

På forhånd takk

2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

iExcel Lønningsbok Premium gir verdifull støtteinfo til Lønns- og trekkoppgaver, for alle lønnsarter som dekkes av dette Excelsystemet. Det er imidlertid vanlig å ha en del utbetalinger til eller på vegne av ansatte, som holdes utenfor lønnssystemet. Bilgodtgjørelse og reiseutgifter vil for eksempel oftest bli utbetalt på bakgrunn av reiseregninger.

Jeg synes det blir en kronglete omvei hvis du skal ha alle oppgavepliktige ytelser først inn i lønnssystemet, og deretter overføre dataene til Lønns- og trekkoppgavene som du fyller inn på Altinn. Derfor blir mitt råd å fokusere jobben på å sette opp riktige LTO i Altinn. For å få til dette bruker du den informasjonen du finner i både Lønnssystemet og Regnskapssystemet. Fra lønnssystemet henter du info fra LTO-arket. Fra regnskapssystemet henter du info fra a) innberetningspliktige konti og b) andre konti hvor det er bokført oppgavepliktige ytelser.

Du får de opplysninger du trenger i hovedsak fra to kilder: A) Lønnssystemet og B) Regnskapssystemet. Det er sikkert smart å sette opp et regneark som viser summeringene og til slutt avstemme innberetningen mot bokførte beløp på relevante regnskapskonti.

Informasjon om hvilke koder du skal bruke finner du på skatteetaten.no (http://www.skatteetaten.no/no/bedri...ten/kodeoversikt-for-lonns--og-trekkoppgaver/). Oppgavepliktig reisekostnader og bilgodtgjørelse finner du under hhv. 600- og 700-nummerserie.

Hvordan dine ulike forsikringer skal håndteres ifm LTO tør jeg ikke ha noen formening om. Her antar jeg at ditt forsikringsselskap allerede har sendt deg, eller kan gi deg, nøyaktig informasjon for det som gjelder for nettopp dine forsikringer.

Mvh. Sigurd Renander

3. jan_foss

jan_foss Member

Del denne siden