1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Lønn autobokføring 2020 mangler to linjer fra ifjor

En tråd i 'iExcel Lønningsbok Premium' startet av psverdrup, 11 Feb 2020.

1. psverdrup

psverdrup New Member

Hei, jeg har tidligere bokført lønn ved å kopiere 8 linjer fra Lønningsboken, arket Auto-bokfør, til Regnskapsboken, bilags-arket. Nå i Lønningsbok 2020 versjonen er det bare 6 linjer i Auto-bokfør arket som skal kopieres (på blå bakgrunn). Hvorfor er det færre linjer enn ifjor? Det ser ut til at selve utbetalingen til 1910 kontoen ikke er med iår. Hvordan skal man bokføre det som nå er utelatt her? Mvh Peder

2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei.

Kan det ha noe med at konto for utbetaling ikke er valgt i '2.Ansatte'-arket? (Se celler markert med rød ring nedenfor. Det er nedtrekksmeny i de oransje cellene).
    2020-01-08_18-29-03b.png

Jeg tror alt skal falle på plass når dette er gjort...

Med vennlig hilsen
    iExcelbooks.no

3. psverdrup

psverdrup New Member

Det kom en linje til med når jeg gjorde det. Se vedlagte 2 bilder for hvordan det var i 2019, og hvordan det er nå i 2020. Tror føringen av bilgodtgjørelse mangler fortsatt? Og tekstene er annerledes enn ifjor - er det meningen?

Vedlagte filer:

4. Sigurd

Hei.

Takk for ytterligere opplysninger :)

Ja det ser ut til at føringen på konto 7100 Bilgodtgjørelse, oppg.pl mangler.
    Det kan ha noe med at det er to måter å håndtere bilgodtgjørelse på:
    1) Utbetale bilgodtgjørelse sammen med lønn (Legge ytelsen inn i arket "A.LØNN", eller
    2) Utbetale bilgodtgjørelse etter reiseregning (og legge ytelsen inn i arket "Tillegg"

Hvis 1) brukes, skal bokføringsforslaget inkludere beløpet som skal inn på konto 7100.
    Hvis 2) brukes, skal reiseregningen være egeet bilag som bokføres separat fra lønnsutbetalingen

Om du har gått over fra nr. 1 i 2019 til nr. 2 i 2020 vil det trolig være korrekt bokføringsforslag du får opp nå i 2020.
    Du må bare sørge for å bokføre reiseregningene med bilgodtgjørelse separat.

Mvh. iExcelbooks.no

5. psverdrup

psverdrup New Member

Jeg bruker 1) dvs utbetaler bilgodtgjørelse samme med lønn. Se vedlagte screenshot fra A.LØNN arket. Er det ikke rart at dette ikke kommer med i bokføringsforslaget? Og også at tekstene i bokføringsforslaget er endret?

Vedlagte filer:

6. Sigurd

Takk for svar og oppfølging. Da skal jeg få dette til å bli sjekket opp snarest, og du vil få beskjed om fremdrift/løsning.

Mvh. iExcelbooks.no

7. Sigurd

Her er konkretisering av problemet og hvordan du går frem for å fikse det:

I regnearket 'Auto-bokfør' mangler noen av formlene i kolonne A og B (kolonnene A-R er skjulte og kan merkes og vises - slå av arkbeskyttelsen først).

1. Merk området A83:B83 og bruk fyllhåndtaket for å kopiere disse to cellene nedover t.o.m rad 92.
    2. Merk kolonnene A:R, høyreklikk og velg "Skjul".
    3. Problemet er løst.

Tusen takk for at du meldte fra om denne feilen.

Ny versjon 2020.2, hvor feilen er rettet, er lagt ut til nedlastning.

Mvh. iExcelbooks.no

Vedlagte filer:

Del denne siden