1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Hvordan legge inn 2 % KLP trekk i lønn for sykepleiere i deres pensjonsordning

En tråd i 'iExcel Hjelpere' startet av perius, 18 Apr 2016.

1. perius

perius New Member

Jeg har et par sykepleiere ansatt - og betaler en formue i deres KLP pensjonsforsikring. De skal selv dekke 2 % av denne utgiften - men jeg har ikke klart å finne ut hvor i lønnsprogrammet dette skal føres til fratrekk i lønnen.

Kan noen hjelpe?

2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Spørsmålet gjeder iExcel Lønningsbok Premium.

Du har et lønnssystem som gir frihet til å foreta tilpasninger. Hva med å skifte ut tekst og kontostyring på en av de eksisterende lønnsartene for å få trukket fra beløpet ved lønnsutbetalingen? Endringer av lønnsarter bør gjøres med forsiktighet, men siden det allerede ligger noen koder i systemet for lignende trekk i lønn, er risikoen for å gjøre noe galt ikke så stor.

Du får ta TEST-kopi av filen og teste ut endringer på en måned som allerede er ferdig. Hvis dette går bra, kan du foreta endringen også i ORIGINAL-filen.

Jeg forstår det slik at dine to ansatte hver måned trekkes et fast beløp som egenandel. Hvis det hadde vært en engangsaffære ville jeg ikke gjort det på den måten jeg her foreslår. Mitt forslag til endring er denne:

I arket for lønnsregistrering ('A.Lønn') 900 og 905 som brukes for hhv. "Fast trekk for ansatt lån" og "Kantinetrekk". Du trenger sikkert ikke begge disse. I iExce Lønningsbok Premium er du fri til å omdefinere lønnsarten. Dette gjøres i arket 'Lønnsarter', hvor du kan forsøke dette.
    1. Slå av arkbeskyttelsen
    2. Endre navnet på kode 905 til "Egenandel KLP pensjonsforsikring"
    3. Debetkonto er 1910 og den må beholdes siden det er trekk i lønn (reduserer kreditposteringen på konto 1910)
    4. Kreditkonto er satt opp med 5910 Kantinekostnad. Dette må du endre til det kontonummeret du bruker for Egenandel KLP pensjonsforsikring (f.eks 5429).
    5. La verdiene i kolonnene F-J stå.
    6. I kolonne L kan du endre beskrivelsen fra "KANT-TREKK" til "ANDEL-PP"
    7. Du må sørge for at kontonummeret også er med i listen i arket '4.Kontonr.'. Her kan du legge inn en ny konto mellom to eksisterende.
    8. I rapportarket 'SMS' må du gå til rad 100 (circa) og E-kolonnen. I cenne cellen skal beskrivelsen endres fra "KANT-TREKK" til "ANDEL-PP" som i punkt 6 ovenfor. Du må slå av arkbeskyttelsen først.
    9. Arket 'A.LØNN' er litt spesielt. Gå til rad 344 (circa?) hvor du ser teksten "KANT-TREKK". Det spesielle er at denne teksten kommer opp automatisk for hver nye kolonne du legger til med knappen "Legg til ny kolonne" øverst. Dette gir ikke større utfordring enn at du må legge til nødvendige kolonner før du gjør endringen. Har du 2 ansatte, kan du legge til 23 - 30 kolonner nå først som sist slik at du har nok ut året. Deretter må arkbeskyttelsen slås av. Du har nå mange identiske endringer som skal utføres. Du kan bruke SØK-ERSTATT-funksjonen og merke rad 344 for så å bruke søkebegrepet "KANT-TREKK" og "ANDEL-PP" som erstatningstekst. Med 29 kolonner i tillegg til eksisterende skal du får bekreftelsen "Søket er ferdig og 30 erstatninger er foretatt". Hvis du legger til for få kolonner første gang, er det bare å gjennomføre denne Søk-Erstatt prosedyren en gang til etter at enda flere kolonner er lagt til.
    Når du er ferdig med punktene ovenfor kan du sjekke med innlagte tall for en måned, og sørge for at den nye lønnsarten blir inkludert med et beløp i registreringsarket 'A.LØNN'. Det du bør kontrollere er følgende:
    • 'Lønnsslipp'
    • 'Bokføringsbilag' og 'Autobokfør'
    • 'Rapport' og 'SMS'
    Endringer i kode 905 skal ikke få noen innvirkning på a-meldingen, men du kan sjekke for sikkerhets skyld.

Håper du ønsker å forsøke denne tilpasningen, og at du får et lønnsystem som er enda bedre tilpasset din virksomhet. Hører gjerne fra deg i så fall.

Jeg må ta et lite forbehold om at jeg har fått med meg alt i denne beskrivelsen.

Lykke til!

Med vennlig hilsen
    iExcel AS
    Sigurd Renander
    Excel-utvikler

Del denne siden