1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Hvordan føre mva-oppgaven som et bilag i regnskapet

En tråd i 'Skatt og merverdiavgift etc.' startet av psverdrup, 3 Mar 2015.

1. psverdrup

psverdrup New Member

Hei,
    jeg har iExcel Premium. Siste periode i 2014 var den perioden jeg oversteg 50 000 i omsetning, så det er den første perioden jeg skal betale mva for. Jeg har funnet den utgående fakturaen (til min kunder) som gjorde at omsetningen gikk over 50 000. På denne, og alle senere fakturaer, har jeg krevd mva fra mine kunder. For perioden har jeg summert mva som mine kunder har betalt meg - en sum S1. Så har jeg summert mva jeg har betalt til mine leverandører i hele perioden - en sum S2. Differansen S3 = S1-S2 skal jeg betale til staten den 10. feb 2015. Denne datoen leverte jeg mva-oppgaven og betalte inn beløpet S3.

Men: hvordan fører jeg beløpet S3 (mva-oppgaven) i regnskapet? Det må vel føres som et bilag - fordi beløpet S3 har jo gått ut fra kontoen? Slik jeg har gjort det: har ført det over 2 linjer, i regnskapet for 2015, på datoen 10. feb 2015. Med en leverandør (reskontro) jeg har kalt Skatteetaten.
    Linje1, Debet/Kredit: 2740 / 2400
    Linje2, Debet/Kredit: 2400 / 1910

Er dette riktig ført?

Resultatet er at mva-innbetalingene jeg har gjort summeres opp i konto 2740, tror jeg.

Hilsen Peder

2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei,

Tror du har fått svar på dette spørsmålet på mail tidligere, men siden det er aktuelt for andre medlemmer også, svarer jeg på det her på forum også.

Mva-oppgaven bokføres ved at du overfører saldo på alle mva-konti til oppgjørskonto mva (konto 2740).

Men før dette skjer, har du noen posteringer i hovedboken på de fakturaene du har med merverdiavgift. I iExcel Regnskapbok Premium blir utgående merverdiavgift trukket ut automatisk ut fra den mva-koden du bruker.

Eksempel på utgående faktura kreditert konto 3000 med mva-kode 3 - bruttobeløp på kr. 12.500:
    Konto 3000 Salgsinntekter (netto etter automatisk fratrekk av mva-beløp) Kredit -10.000
    Konto 2710 Utgående merverdiavgift (automatisk bokført via mva-kode) Kredit - 2.500
    Konto 1500 Kundefordringer (og reskontro) Debet 12.500

Hvis dette er eneste transaksjon som omfatter merverdiavgift, så er mva-oppgjøret å anse på denne måten:
    Du må gå gjennom konto 2710 (og konto 2720 for inngående mva 25% og alle andre mva-konti) hvor du i eksempelet finner - 2.500

La oss si du også har inngående merverdiavgift, og at denne er på kr. 769,32 (debetsaldo på konto 2720)

Mva-oppgjøret skjer ved at saldoen på hver mva-konto overføres til konto 2740. I eksempelet blir det følgende:

Debet 2710 kr. 2.500,00
    Kredit 2720 kr - 769,32
    Kredit 2740 kr. -1.731,00 (skal være identisk med innsendt mva-oppgave)
    Kredit 7790 kr. 0,68 (skal kun være avrundingsdifferanse)

Du skal ikke benytte leverandørreskontro på dette. Hovedbokskonto 2740 fungerer som en gjeldskonto, og skal til enhver tid vise skyldig merverdiavgift.

Gjennom bokføring av Mva-oppgjøret bokføres skyldig merverdiavgift på kto. 2740. Betalingen skal normalt være på nøyaktig samme beløp, dvs. at kr. 1.731 skal bokføres når merverdiavgiften betales, slik: Debet 2740 / Kredit 1910.

Mvh. Sigurd Renander

Del denne siden