1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Forretningsadresse - hva er det, egentlig?

En tråd i 'Andre fagområder' startet av jan_foss, 27 Apr 2017.

1. jan_foss

jan_foss Member

Hei.

Hva er egentlig forretningsadresse, som firma (EPF, AS, osv) registreres på, og som vi kan se er opplyst på brreg.no?

Er dette et sted hvor selve business foregår? - Nei, det kan ikke stemme, så lenge jeg ser at mange registrerer firmaer på sine private adresser og driver med business helt annet sted.

Kan postboks være en forretningsadresse?

Hvor/på hvilke adresse kan du registrere EPF/AS på? Må det være kontorer som er ment for å drive næring?

Takk for svaret.

Last edited: 27 Apr 2017
  2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei,

Takk for spørsmål.

Alle selskaper og innretninger må ha en beliggenhetsadresse. Dvs. forretningsadresse. For ikke næringsdrivende snakker man om besøksadresse.

Forretningsadressen bestemmer hvilken kontorkommune man tilhører. Dette er viktig for svært mange formål, herunder skattekommune, arbeidsavgiftssone, og ikke minst hvilket rettsdistrikt man tilhører. Namsmannen må ha en dør å komme til.

Derfor kan man etter mitt syn umulig få en postboks godkjent som forretningsadresse. Hvis man stiller seg spørsmål som: "Hva er en postboks egentlig nå som vi er i 2017. Hva vil en postboks være om 10 år?", så er det lett å se nødvendigheten av å holde seg til fysiske adresser. Det finnes kanskje 10 ulike typer postbokser om 10 år, eller kanskje ingen?

En postboks må i hvert fall ha en fysisk adresse i tillegg til å være en ren postboks, for å kunne aksepteres som forretningsadresse.

Nå har du fått noen synspunkter fra meg i hvert fall. Jeg påstår ikke at jeg har 100 % rett, men jeg har i hvert fall ikke 100 % feil :)

Mvh. iExcel AS, v/Sigurd Renander

3. jan_foss

jan_foss Member

Takk, Sigurd :)

Selve business ikke nødvendigvis må foregå på forretningsadressen, ikke sant?

For eksempel (og det er veldig mange ulike eksempler på det), ser jeg et AS som er turoperatør og driver med produksjon, markedsføring og salg av arrangement til turistnæring og næringsliv osv. De har brukt hjemmeadressen til eieren av AS for å registrere firmaet, men forretningen foregår helt annet sted.

4. Sigurd

Det stemmer nok at det er stor frihet i å velge forretningsadresse. Noen står registrert med forretningsadresse hos sin regnskapsfører, mens andre bruker hjemmeadressen.

Det finnes imidlertid en del lovbestemmelser som legger stedet der virksomheten faktisk drives på til grunn. For eksempel er utleie av eiendom en stedbunden virksomhet. Og med hovedkontor i en kommune og eiendommer i andre kommuner, skal skattemessig nettoinntekten fordeles på kommunene etter det som er bestemt av lover og forskrifter.

Et aktuelt spørsmål vil være: Følger det noen konsekvenser ut fra lovverket å ha virksomhet, forretning eller eiendom i en annen kommune enn hovedkontoret, og i tilfelle hvilke?

Mvh. Sigurd

5. jan_foss

jan_foss Member

Takk, Sigurd.

Ja, i første omgang lurer jeg på følgende; vi har et hjemmekontor hvor vi bor og har opprettet et AS på samme adressen. Virksomheten til firmaet kan foregå både innenfor (på hjemmekontoret) og utenfor. Vi har fått beskjed om å IKKE leie ut selve kontoret fra privat til AS, fordi da må vi betale skatt på de få kvadratmeterne hvis vi selger huset. Det rådet fulgte vi.

En annen beskjed jeg har fått nylig fra en annen bekjent regnskapsfolk er at firmaets aktivitet viser seg i form av innsending av fakturaer, ligningsdokumenter og lignende. I tilfellet at vi skal selge huset på privat basis, må vi fjerne firmaet fra hjemmeadressen og vente i minst ett år slik at skatteplikt på de få meterne blir ikke utløst (så kalt karantene sktl §9-3 ...).

Jeg er forvirret. Hva er reglene? Hva er skattepliktig og ikke i mitt tilfellet? Er det noe mer som vi ikke vet og kan dukke opp uforventede?
    Hvis jeg har kontoret hjemme, veldig lav forretningsaktivitet, leier ikke det ut fra seg selv til AS - kan det være fortsatt et eller annet skatteplikt i fremtiden, som jeg har ingen peiling om?

På forhånd takk.

6. Sigurd

Hei,

Spørsmålet må behandles forskjellig avhengig av om virksomheten drives som personlig foretak eller om den drives gjennom et aksjeselskap. Kanskje er det derfor du har fått to ulike svar?

Min oppfatning: Hvis du snakker om personlig næringsvirksomhet ville jeg for sikkerhets skyld flyttet virksomheten (inkl. virksomhetsadressen) fra bostedsadressen innen den tidsfristen som gjelder før salget av boligen. Hvis det er et aksjeselskap ville jeg sørget for å avvikle leieforholdet innen samme frist.

Jeg tar forbehold til om reglene har endret seg siden sist jeg var borti emnet, eller at reglene kommer til å endre seg i perioden frem til boligsalget.

Mvh. Sigurd

7. jan_foss

jan_foss Member

Hei igjen og takk for svar.
    Du er god og vet hva du snakker om, det må jeg si. :) Ja, det er to ulike saker.

Hva skjer med månedlige utleieinntektene hvis du leier ut til enkelpersonforetak, ikke til en person? Hvis du leier ut til person(er), da gjelder skattefritaket. Gjelder fritaket i tilfellet EPF da? Jeg prøver å se på skatteloven §7 og skatteetatenes side om lignende praksis, men finner ikke et klart svar om det.

Takk for hjelpen, og beklager for så mange spørsmål.

Last edited: 8 Mai 2017
  8. Sigurd

Enkeltpersonforetak og eier er identiske som rettssubjekter (juridiske personer). Et EPF kan derfor ikke leie kontor i eierens bolig. Det blir enten sjablon-fradrag eller fradrag for faktiske (og dokumenterbare) utgifter.

Et aksjeselskap er et selvstendig rettssubjekt og kan leie kontor av eneaksjonær. Siden dette blir en transaksjon mellom nærstående må man påregne å få spørsmål fra Skattemyndighetene rundt dette, og det er en del problematikk med krav til hva som kan regnes som kontor, og hva som er markedsleie for det rommet akjseselskapet leier.

Mvh. Sigurd :)

9. jan_foss

jan_foss Member

Takk, Sigurd, for tiden du bruker på meg.:)

Last edited: 9 Mai 2017
    Sigurd liker dette.

Del denne siden