1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Feriepenger

En tråd i 'iExcel Lønningsbok Premium' startet av rudy_zijp, 25 Jun 2014.

1. rudy_zijp

rudy_zijp New Member

Hei,
    Jeg skal utbetale feriepenger opptjent i fior. Hvordan gjør jed dette?
    Det er et beløp i 'beregnede feriepenger til utbetaling i år' felt i annsatte flikken. På post 130 står det 'Feriepenger monad', men det kommer ingenting i kolonnen 'fastsatt'.
    Rudy

2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Mitt svar gjelder iExcel Lønn Premium. Det er alltid opptjeningsåret som er bestemmende for å kunne beregne feriepenger korrekt. Det utbetalingene av lønn for 2013 som danner grunnlaget for feriepengene som skal utbetales i år (2014). Opptjeningsåret er 2013. Det du trenger å vite er feriepengegrunnlaget for opptjeningsåret. I tillegg må du vite feriepengesatsen for hver enkelt ansatt har (denne kan variere i forhold til hvor mange feriedager hver ansatt har rett på i henhold til lov eller avtale).

Lønns- og trekkoppgavene for 2013 bør være riktig utfyllt m.h.t. feriepengegrunnlag. Du bør likevel kontrollere dette nå. Så snart du har funnet korrekt feriepengegrunnlag, kan du ta fatt på å beregne feriepengene for hver ansatt.

iExcel Lønn Premium 2014 inneholder ikke andre opplysninger enn de du har lagt inn i 2014. Ingen data er i utgangspunktet overført fra 2013. Du kan imidlertid benytte regnearket '2.Ansatte' i 2014-arbeidsboken, og legge inn nødvendige data fra 2013 i cellene U29 (grunnlag) og U30 (prosentsats) for første ansatte. Da får du beregning av feriepenger til utbetaling i år i celle U41.
    Dette er ikke ment å være mer en hjelpeberegning. I feriepengemåneden må du uansett taste inn korrekt beløp i rad 36 (lønnsart 130 Feriepenger uten skattetrekk) manuelt. Det samsvarer med hvordan du legger inn beløpet for andre lønnsarter. Vi har nemlig lagt opp systemet slik at det aldri skal komme noe beløp automatisk opp i "fastsatt"-kolonnen for lønninger. Vi mener at det er brukerne av systemet som må ta stilling til og ha ansvaret for at beløpet i fastsatt-kolonnen skal bli riktig. :)

Mvh. iExcel AS
    Sigurd Renander
    statsautorisert revisor

3. jan_foss

jan_foss Member

Hei igjen!

Har en del spørsmål ang feriepenger.

1. Måtte jeg vise feriepenger som gjeld i balanse regnskapet for 2013?
    2. Hvordan skal feriepenger for 2013 konteres i juni 2014?
    3. Hvilken skatteprosent skal jeg bruke for feriepenger jeg utbetaler i juni 2014?

Takk på forhånd.

Last edited: 27 Jun 2014
  4. Sigurd

1. Ja, det er god regnskapsskikk å bokføre kostnader i det året forpliktelsen oppstår. Dermed skal opptjente, ikke-utbetalte feriepenger føres opp som gjeld i balansen.

2. Feriepengeutbetalingen behandles best på denne måten:
    - Ved utbetalingen bokfører du til debet direkte på kostnadskonto. Ønsker du å ha egen konto for feriepenger, f.eks. konto 5020 Feriepenger, bruker du denne. Ellers så går det like bra å bokføre feriepenger på konto 5000 Lønn m.v. Det som er viktig er å ha separat konto for feriepengeavsetningen i balansen (konto 2930 Påløpne feriepenger). Kreditkonto for dette bilaget blir 1910 Bankkonto.
    - Feriepengeavsetningen på konto 2930 kan behandles på 2 måter:
    a) La avsetningen være lik IB 1.1. gjennom året. Den 31.12. bokfører man kun endringen i feriepengegjeld (mot konto 5000/5020). Det viktige her er at saldo på konto skal være lik reell gjeld.
    b) Hvis man velger å bokføre feriepengeavsetning for hver lønnsutbetaling, må IB-avsetning tilbakeføres i den perioden utbetalingen bokføres. Dette kan gjøres i samme bilag som selve utbetalingen. Hvis IB saldo på konto 2930 Påløpne feriepenger var - 40.000, mens det ble beregnet og utbetalt kr. 39.559, så vil du få følgende bokføring: 1. Utbetaling av feriepenger Kr. 39.559 Debet 5000/5020 Kredit 1910 2. Tilbakeføring av FP-avsetning i fjor Kr. 40.000 Debet 2930 Kredit 5000/5020.

I tillegg er det vanlig å avsette for Påløpen arbeidsgiveravgift (av feriepenger og evt. lønn) på egen konto i balansen : Konto 2780 Påløpen arbeidsgiveravgift.

Mvh. iExcel AS
    Sigurd Renander
    statsautorisert revisor

5. jan_foss

jan_foss Member

Takk.

Ok, jeg fikk ikke med meg at feriepenger for 2013 må behandles spesielt/manuelt i tillegg til den vanlige månedskontering av lønn. Trodde at det vil gjøres automatisk, ikke tenkte på det.
    - Hvodran skulle det gjøres? Det er fortsatt mulig å rette i regnskapet før dataene sendes til Brønnøysund.
    - Er det mulig (og nødvendig) å rette skyldige feriepenger for 2013 i Selvangivelsen?

6. Sigurd

Vesentlighetsprinsippet må veie tungt. Hva som er vesentlig beløp varierer fra virksomhet til virksomhet, avhengig av blant annet størrelsen på omsetning, sum eiendeler og egenkapital o.l. Jeg mener det skal mye til før du bør gå inn og korrigere innsendt selvangivelse. I såfall skal du heller ikke gjøre noen endringer i regnskapet som skal til Brønnøysund (samme saldobalansen skal legges til grunn for både skatt og regnskap).

Det jeg mente i forrige post var at du kan velge fritt om du vil bokføre feriepengeavsetning av hver måneds lønninger, eller om du ikke vil bry deg om det. Jeg er tilhenger av å droppe avsetning til feriepenger gjennom året. Da velger du alternativ a i min forrige post; og tar og bokfører endring i avsetning fra 31.12.2012 til 31.12.2013, slik at bokført saldo på konto 2930 stemmer med reell gjeld for opptjente ikke-utbetalte feriepenger. Dvs. at du ser på feriepenger kun en gang i året, og det er ved årsavslutningen.

jan_foss liker dette.
  7. hegesk

hegesk Member

Hm. BLir dette riktig da:
    13.07.2016 34 Feriepenger 13 260,00 2930 5020
    13.07.2016 36 Arbedsgiveravgift 1 869,66 2780 5400

8. Sigurd

Hei,

Som nevnt i tråden http://www.iexcelbooks.no/forum/index.php?threads/ib-spørsmål.865/ ville jeg ført feriepengene som vanlig og vente til 31.12 med å beregne Påløpne feriepenger og Påløpen arbeidsgiveravgift av feriepenger, for deretter å bokføre Endringen i UB-avsetning i forhold til IB-avsetning på kostnadskontoen.

Da blir alt mye klarere.

Da fører du Feriepenger slik: Debet 5020 / Kredit 1910 bank.

Arbeidsgiveravgiften av beløpet føres slik: Debet 5400 Arbeidsgiveravgift / Kredit 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift.

Dette er lønnsytelser som registreres i lønnssystemet og innberettes under a-ordningen. Det mest naturlige er nok å bokføre dette sammen med øvrig lønn i juli, hvis du har hatt andre lønnsutbetalinger da.

De kreditkontiene du har satt opp i spørsmålet er nok ikke helt korrekte etter min metodikk, men kan likevel være riktige ut fra din tankegang - fordi alt avhenger av hvordan du vil ta avsetningene pr. 31.12. Årets siste dag er et magisk tidspunkt for alle som fører regnskap, fordi det meste faller på plass så lenge man setter fokus på å få riktig saldo på Eiendelskonti og Gjeldskonti (herunder kunder og leverandører i reskontroen).

Mvh. iExcel AS, v/Sigurd Renander

Del denne siden