1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Feilmelding

En tråd i 'iExcel Hjelpere' startet av Veibust, 30 Jun 2010.

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.
  1. Veibust

Veibust New Member

Jeg får en melding på Regnskap som følger: "Regnskap &. reskontro har differanse (for LEVERANDØR-reskontro)"

Den vises først når indeks-filen lastes.

Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt denne og hva betyr den?

Finnes det noen oversikt over ev. feilmeldinger?

2. admin

admin Guest Staff Member

Sv:Feilmelding

Hei

Når du i arket 'Registrering' får opp den beskrevne feilmeldingen må du alltid kontrollere at A.) Saldo på konto 2400 i arket 'Saldobalanse' stemmer med B.) Celle D114 Sum alle konti i arket 'Leverandører'.

Hvis beløpene ikke stemmer overens, kan det skyldes flere forhold. De mest vanlige er nok disse:

a) I arket 'Registrering' kan det være glemt å legge inn reskontronummer på en av posteringene på konto 2400

b) I arket 'Registering' kan det være lagt inn et reskontronummer som ikke finnes, eller at man ved en glipp har lagt inn kundenummer i stedet for leverandørnummer

c) Arket 'Leverandører' kan ha aktivert filter slik at celle D114 kun viser de synlige cellene. Sett alle filterknapper slik at alle celler vises.

d) Hvis man i kontoplanen har satt opp leverandørgjeld med annet kontonummer enn 2400 må dette endres også i arket 'Start'. Det beste er å følge de standardene som er satt opp av iExcel, dvs. å bruke nr. 2400 for Leverandørgjeld (og 1500 for kundefordringer).

Som du forstår er det ulike ting som kan forårsake feilmeldinger. Det finnes sikkert enda flere muligheter enn de jeg har skrevet om ovenfor. Personlig synes jeg det er interessant å drive feilsøk for å finne ut hvorfor feilmeldinger kommer opp. Det er lærerikt å spore feil, og i tillegg så vet jeg at Excel gjør meg i stand til å løse problemene selv uten å måtte sende bud på en IT-ekspert.

Jeg har ikke laget noen oversikt over feilmeldinger, valideringer, betingede formateringer eller lignende. Kurset vårt som kommer snart, kommer til å vise en god del nyttig informasjon på en logisk og pedagogisk måte. Jeg benytter anledningen her til å gjøre litt markedsføring for online kurset "iExcel Model RegnskapsKURS" ;)

Håper du finner årsaken til feilmeldingen og at du blir en fornøyd bruker av iExcel Models. Jeg synes det er flott at du skriver på forumet når du har noe du ønsker svar på.

Mvh

Sigurd Renander

konseptutvikler

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.

Del denne siden