1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Feilmelding ved nedlasting

En tråd i 'iExcel Hjelpere' startet av Aron20, 5 Apr 2011.

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.
  1. Aron20

Aron20 New Member

Jeg skal laste ned gratisversjonen av ixcel regnskap 2011, men får ikke denne frem. Når jeg trykker der jeg skal laste ned, og trykker for å "aktivere makroer", kommer bare følgende melding opp: Kan ikke lese filen

Hva gjør jeg feil? Gikk jo greit da jeg lastet ned regnskapsprogrammet for 2010..

2. admin

admin Guest Staff Member

Sv: Feilmelding ved nedlasting

Hei,

For å kunne sjekke dette, trenger jeg mer info. Fint om du kan si noe om følgende:

a) Er problemet ved nedlastning (dvs. på websiden) eller etter nedlastning (dvs. ved åpning i Excel)?

b) Hvilken versjon er det av iExcel REgnskapsbok 2011 du har valgt (for Excel2003 eller for Excel 2007)?

Sånn umiddelbart høres det ut til at problemet oppstår fordi zip-filen ikke har blitt pakket ut. Modulen vi har installert på websiden vår for nedlastning av filer, tillater nemlig ikke Excel-filer uten at de blir zippet (komprimert) først.

Mvh. Sigurd Renander

3. Aron20

Aron20 New Member

Det skjer når jeg skal prøve å åpne excel.

Det skjer når jeg prøver begge excel-versjonene.

Er nok godt mulig at den ikke er pakket ut nei, men hvordan gjør man evt. dette da?

4. admin

admin Guest Staff Member

Ut fra bildet du la ved, så er det bare å peke på selve zip-filen og velge knappen "Extract To", hvoretter du velger destinasjonskatalogen du vil bruke. (iExcel bruker i sine eksempler destinasjonskatalogen C:/IX/999).

I nyere versjon av Windows kan det være nok å høyreklikke på filen man har lastet ned og så velge Pakk Ut.

Mvh. Sigurd Renander

5. Aron20

Aron20 New Member

Jeg har gjort dette nå, og fått lagret excel-dokumentet i en mappe. Men når jeg skal åpne denne, får jeg sp. om å deaktivere eller aktivere makroer (eller noe sånt), og trykker jeg aktivere så kommer den samme feilmeldingen tilbake..

6. admin

admin Guest Staff Member

Mystisk...

Jeg har ikke vært borti eller hørt noe lignende før, så det er interessant å finne ut av dette.

Kan du være så snill og sende filen du har problemer med til meg på epost: sigurd@iexcel.no så får jeg tatt den i nærmere øyensyn?

På forhånd takk:)

Mvh. Sigurd Renander

7. admin

admin Guest Staff Member

Hei igjen,

Takk for filene du sendte.

Jeg klarer å åpne filene problemfritt i både Excel2003, Excel 2010 og i Excel2011 (for Mac). Alt skulle dermed tyde på at det er oppsettet på din datamaskin som skaper problemene.

Ulike Windows-versjoner og ulike Excel-versjoner opptrer forskjellig. Zip-filer kan også virke forvirrende fordi zip-filen vises ikke, men erstattes av innholdet (dvs. de zippede filene).

Min vurdering er at du bør forsøke å finne feilen i følgende:

1. Se at makrosikkerhet er satt til middels eller lavere (hvis du bruker Excel2003)

2. Åpne Excel først, og så bruke Fil-Åpne for å finne filen du ønsker å åpne. Da ser du lettere om det er en zip-fil eller en xls/xlsm-fil. Finner du ikke filene der du mener å ha lagret de, så er de nok ikke pakket ut av zip-filen.

3. Jeg skal returnere deg filene du sendte i utpakket stand (i E-post) med nytt navn, så du kan lagre de og forsøke å få åpnet de filene i stedet.

Håper du får løst problemet. Hvis ikke må du bare fortsette å skrive, for dette er det viktig å finne ut av :)

Mvh. Sigurd Renander

8. Aron20

Aron20 New Member

Takk, da skal jeg prøve det!

Ikke så inne på dette jeg, men du vet vel ikke tilf.vis hvor jeg skal gå for å få sjekket makrosikkerheten?

Vet du også når standardversjonen for 2011 er klar? Har vurdert denne litt, da jeg også fører moms, men da fristen for 1. termin er nå straks, får jeg fortsatt klare meg med denne :)

9. Aron20

Aron20 New Member

Igjen.. tusen takk for at du har tatt deg tid til å prøve å hjelpe meg! Kjempe bra, da jeg desverre ikke er så flink til dette :)

Jeg har prøvd å gjort de tingene du nevnte ovenfor, men får de fremdeles ikke frem.

Ser at min excel-versjon er fra 2000, så kan muligens ha noe med saken å gjøre..?

Har også en cd med excel 2003 i huset, så skal prøve å få innstalert denne, og se om jeg da får opp 2003-filen. Håper bare jeg da ikke vil miste mine gamle excel-dokumenter, som blant annet regnskapsoppsettet for 2010. Skal få prøvd dette så snart som mulig :)

10. admin

admin Guest Staff Member

Hei,

Jeg synes du klarer deg bra. Gode spørsmål og refleksjoner, og fremfor alt: Du våger å spørre :)

Vår kommunikasjon har gitt meg viktig informasjon som jeg kan bringe videre til andre brukere som kanskje erfarer samme problemer som det deg.

Konklusjonen min ut fra våre tester er følgende:

- Excel versjon 2000 er ubrukelig på iExcel's arbeidsbøker for året 2011, mens den fungerer på vår Excel2003-versjon for året 2010. Løsningen er å oppgradere sin Microsoft Office/Excel til nyest mulig versjon.

Grunnen til at 2010 fungerer og ikke 2011, er at vi i utviklingen av den siste versjonen laget grunnlaget i Excel2007-formatet, og deretter konverterte til 2003-format. For 2010 gjorde vi det motsatte.

Selv om det er ressurskrevende satser vi på å fortsette å utgi våre Arbeidsbøker i 2003-formatet et par år til i hvert fall. Vi anbefaler imidlertid å oppgradere til Excel2007 eller nyere, siden man det nye filformatet og hele systemarkitekturen er mer effektivt.

Du stilte spørsmål i et tidligere innlegg om når Regnskapsboken i standard versjonen var klar. Svaret på dette er at vi ikke helt vet dette, men at løsningen for deg og andre som må levere moms-oppgave er å kjøpe Premium. Vi har satt prisen på Premium så lavt fordi vi mangler Standard-versjonen. Når vi får lansert Standard, må vi dessverre sette prisen opp på Premium til et nivå som er mer riktig.

Husk at Premium gir den komplette Regnskapsbok, og i tillegg inneholder et svært lærerikt online-kurs med over 3,5 timers opplæring i regnskap, Excel og bruken av iExcel Regnskapsbok. At Premium Regnskap virkelig gir kjøperne valuta for pengene er vi helt sikre på. Ved kjøp nå fås også iExcel Premium Lønningsbok med som bonus.

Stå på! ;)

Med vennlig hilsen

Sigurd Renander

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.

Del denne siden