1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Endring i soliditet

En tråd i 'Andre fagområder' startet av Tipo832, 19 Des 2013.

1. Tipo832

Tipo832 New Member

Hei,

Dette er et spørsmål litt på siden av regnskapsføring, men gjelder den økonomiske siden av driften, så jeg tenker det kan ha generell interesse.

Jeg fikk her for noen dager siden brev fra Shell, hvor vi er firmakunde med våre 2 firmabiler, med beskjed om at kredittratingen til firmaet er redusert, jfr. Bisnode, og at vi må betale inn kr. 10.000,- i depositum innen 10. januar ellers avsluttes kundeforholdet.

For det første er aldri kundeforholdet til Shell misligholdt, altså alle fakturaer er betalt via AvtaleGiro.

For det andre er soliditeten vesentlig bedre nå enn den var da kundeforholdet til Shell ble innledet. Vi har blant annet tilført 327.000 i aksjekapital tidligere i høst.

For det tredje må jeg da anta at endret kredittrating/soliditet skyldes et par betalingsanmerkninger vi pådro oss tidligere i høst. Disse betalingsanmerkningene hadde direkte sammenheng med adresseendring og ettersending av post da Posten satt på korrespondanse fra hele september som ble ettersendt i oktober.

I tillegg gikk tidligere utleier til inkasso med et krav på 29.000,-. Dette var feil da leieforholdet ble avsluttet tidlig, og lokale kreditnotaer ikke var ført mot kundereskontro sentralt. I tillegg var avtalen med utleiers daglige leder at depositum skulle trekkes fra på siste betaling. Forholdet ble avsluttet med en betaling fra meg på vel kr. 8.400,- (altså ganske langt unna de opprinnelige 29.000,-).

Nå er situasjonen den at a) jeg trenger ikke Shell-kort p.g.a. kreditten, men mer p.g.a. det praktiske omkring regnskapsføring (1 bilag å forholde seg til). Likviditeten er god så jeg kan godt kjøre disse kostnadene direkte over foliokonto. Men det store spørsmål er b) hvordan jeg kan påvirke kredittratingen - og hvordan kan byråene legge ut slike snubletråder uten engang å sjekke fakta?

Selv om alle i festtaler priser gründerne så oppleves det i hverdagen som om det offentlige og finans opplever deg som hår i suppa og helst ville vært deg foruten. Det er enklere med Norsk Hydro og Statoil. Kunne Microsoft f.eks. oppstått i Norge?

Ja, har noen synspunkt eller har vært i lignende situasjoner?

På forhånd takk.

M.v.h.
    Jon S.

Del denne siden