1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Differanse i balansen

En tråd i 'iExcel Hjelpere' startet av Aron20, 30 Mar 2011.

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.
  1. Aron20

Aron20 New Member

Bruker gratisprogrammet iExcel, da jeg har veldig lite bilag, og usikker på hvor lenge jeg skal holde på. Oppstart av enkeltmannsforetak i 2010, og har no bokført noen av bilagene for dette året. MEN, så ser jeg nå at jeg har en differansen, da eiendeler er forskjellig fra gjeld/EK. Jeg ser nå at denne differansen utgjør det samme beløpet som periodens resultat/overskudd. Vil det si at jeg her må ta en ekstra manuell føring av resultatet etter hver periode for at balansen skal stemme?? Og noen som evt. vet hvordan denne føringen skal være.

I 2011 må jeg bokføre hver termin, da momsen skal innleveres (bokfører denne manuelt), så det vil da kanskje si at jeg må ta en slik føring etter hver termin, for at balansen skal stemme...?

2. admin

admin Guest Staff Member

Sv: Differanse i balansen

Tror ikke du skal være så usikker, for dine spørsmål viser at du har både innsikt og pågangsmot og alt som skal til for å fikse dette.

Regnskapsåret 2010 må avsluttes, og Resultatet må som du sier overføres til en balansekonto for egenkapital.

Overskudd føres slik: Debet 8960 Ovf. til EK og Kredit 2050 Annen EK

Underskudd føres slik: Debet 2050 Annen EK og Kredit 8970 Ovf. fra EK

Denne posteringen gjør at Balanseregnskapet går i NULL. Når UB 2010 balanserer, får du også en IB 2011 som går i balanse. Det er kun balansekonti som overføres i nytt år. Eiendelene er i behold, det samme er (dessverre) Gjelden. Eiendeler - Gjeld = Egenkapital, og dermed kan du trekke slutningen at også egenkapitelen er i behold etter årsskiftet. Resultatet går imidlertid inn i historiebøkene, og blir ikke med videre.

Balansen skal du ikke tenke på at skal balansere (gå i 0) på annet tidspunkt enn ved årsskiftet. Det er Saldobalansen som skal balansere under den løpende bokføring, og saldobalansen består av både resultatkonti og balansekonti. Det er kun de som driver svært avansert regnskapsrapportering som trenger å bry seg med å overføre periodens resultat til egenkapitalkonto. Alle som driver småbedrifter kan derfor glemme dette med god samvittighet.

Mitt råd til deg er derfor: Sørg for å overføre 2010-resultatet til Egenkapital i regnskapet for 2010 (med dato 31.12.2010). Deretter må du sørge for at IB-Saldoen du legger inn i 2011-regnskapet virkelig stemmer med UB-saldo pr. 31.12.2010.

Mvh Sigurd Renander

3. Aron20

Aron20 New Member

Tusen takk!!

Jeg har ført noe regnskap tidligere, og har da brukt programmet Visma Business. Der mener jeg balansen balanserte hele tiden, men dette gjorde seg da sikkert automatisk :)

Men er det evt. noe i veien for å ta denne føringen mot egenkapitalen hver termin, eller blir det evt. bare dumt..?

4. admin

admin Guest Staff Member

Hei,

I noen systemer får de balansen til å balansere gjennom at de har en linje i resultatregnskapet som heter Udisponert resultat som har en motsvarende linje i balanseregnskapet.

Med iExcel Regnskap er dette noe du kan fikse selv. Kanskje jeg allerede burde definert dette inn i Standard-oppsettet? Det får jeg vurdere å gjøre nå etter at du som bruker har ytret ønske om en slik løsning. :)

Det er allerede en linje i resultatregnskapet som heter 999 Udisponert overskudd. Den kan du bruke, mens du i Balanseregnskapet må opprette en ny rad. Her er prosedyren:

1. Gå til regnearket REGNSKAP og slå av arkbeskyttelsen

2. Gå til Celle F74 i linjen 999 Udisponert overskudd

Sett inn følgende formel =-summer(F64:F73)

3. Gå nedover til rad 129 (raden som er plassert nedenfor linje 208 Udekket tap)

Sett inn ny rad her (Hjem-Celler-Sett inn- Sett inn arkrader), eller klikk i margen på radnummeret (130) - høyreklikk og velg: Sett inn (Når hele raden er merket er det en ny rad som blir satt inn)

Du kan godt sette ref.nr. 209 i A-kolonnen i den nye raden. I B-kolonnen skriver du "Udisponert resultat". I kolonne F skal det være en formel som henter tallet fra resultatlinjen, men med motsatt fortegn. Skriv inn formelen =-F74.

H-kolonnen skal ha beløp = 0,00.

Formlene i J og K-kolonnene skal være lik de i raden over, og du kan derfor kopierer disse og sette inn her.

Innholdet i K-kolonnen kan du endre for de to linjer, for å indikere at her er det formler som er ulike de øvrige (Kolonne K inneholder varsling av type innhold, for å gjøre det lettere å velge rader å kopiere fra, for å generere nye regnskap- eller summeringslinjer). Sett "formel 7" på den første, og "formel 8" på den andre. Du kan også endre font-fargen for å gjøre skillet mer visuelt.

4. Slå på igjen arkbeskyttelsen.

Etter dette så får du et regnskap som alltid balanserer. "Disponeringen av udisponert resultat" skjer i rapporten, og påvirker ikke selve bokføringen. Dette er etter min mening en bedre løsning enn å drive og bokføre resultatoverføringer hver måned.

Hvis denne løsningen er god nok til ditt formål, bør du nok velge denne. Jeg ser ikke noe stort poeng i å bokføre momstermin-resultat til egenkapitalkonto for hver termin, og det er heller ikke vanlig praksis.

Mvh Sigurd Renander

5. Aron20

Aron20 New Member

Takk, takk!!

Da skal jeg prøve dette, og se om jeg får det til :)

6. Aron20

Aron20 New Member

Forresten, et lite spørsmål til..

Det er vel ikke noen problem å spesifisere f. eks. balansen mer ved å sette inn "underlinjer", så lenge jeg får til å sette inn referanse på disse? Vil de da automatisk bli med i sumlinjene?

7. Aron20

Aron20 New Member

Formlene i J og K-kolonnene skal være lik de i raden over, og du kan derfor kopierer disse og sette inn her.

Innholdet i K-kolonnen kan du endre for de to linjer, for å indikere at her er det formler som er ulike de øvrige (Kolonne K inneholder varsling av type innhold, for å gjøre det lettere å velge rader å kopiere fra, for å generere nye regnskap- eller summeringslinjer). Sett "formel 7" på den første, og "formel 8" på den andre. Du kan også endre font-fargen for å gjøre skillet mer visuelt.

Skjønte ikke helt meningen med dette, men jeg prøver likevell.. Men.. i hvilke kolonner mener du at jeg skal skrive "formel 7" og "formel 8"? Kolonne K130 og ....?

8. admin

admin Guest Staff Member

Formelen i J-kolonnen skal gi "x" for alle linjene hvor beløpene i år og i fjor er ulik 0,00. Da kan du nemlig filtrere på alle "x" i kolonne J, og få frem et egnskap uten overflødige linjer som bare viser 0 over hele linja.

Kolonne K viser metainfo som forteller hva slags type formel det er som ligger i kolonne F. Siden det ikke har blitt forklart noe om formeltypen, ligger det likevel en verdi i at du kan se at alle formlene i F-kolonnen er helt like for alle som har "formel 1" i K-kolonnen. Siden du nå har laget to helt unike formler som ikke finnes noe annet sted i oppsettet fra før, så følger du best merknadssystematikken i K-kolonnen ved å gi disse to nye formelene unike nummer.

Du la en ny formel inn i til referanse 999 (rad 74?). Hvis formelen ligger i rad 74 skal du legge teksten "formel 7" inn i celle K74.

Den neste formelen du la inn er til referanse 209 som er på ny rad (130?). Hvis det er riktig at formelen ligger i celle F130, så er det i celle K130 du skal endre teksten til "formel 8).

Denne prosedyren er på ingen måte nødvendig å gjøre. Fokuserer du på formlene så har du kommet dit du ønsker. Som utvikler av Excel-applikasjoner må jeg være systematisk og strukturert og ikke bare oppdatere formlene, men også passe på at referanser og forklaringer oppdateres riktig. At jeg skriver dette så detaljert til deg, er bare for å gi deg inspirasjon til å tenke litt lenger frem, og også tenke dokumentasjon og forklaring når du gjennomfører endringer. :)

Mvh Sigurd Renander

9. admin

admin Guest Staff Member

Jeg ser forresten nå at jeg har gitt deg feil svar når det gjelder kolonne K.

Den er faktisk ment å gi metainfo om formelen i J-kolonnen (og ikke F-kolonnen).

Det riktige er derfor å la det stå "formel 1" i begge de to cellene i K-kolonnen.

Sorry for denne feiltakelsen :blush:

mvh Sigurd Renander

10. Aron20

Aron20 New Member

Takk for at du tok deg tid til å hjelpe :)

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.

Del denne siden