1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

diff i balansen

En tråd i 'iExcel Hjelpere' startet av cecilieq, 9 Mai 2016.

1. cecilieq

cecilieq New Member

Har en diff i balansen. Jeg ser at summen jeg har i diff er forskjellen på IB 2015 og UB 2015 - noen som vet hvor jeg kan ha gjort feil? Og evt hvordan jeg retter opp? Takknemlig for svar!

2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei,

Sjekk alltid IB-tallene først.

Summer alle balansekonti (konti med kontonummer fra 1000 t.o.m. 2999). Summen skal bli 0,00. Hvis saldobalansen for alle konti blir 0,00 ligger nok feilen i at balansekontiene ikke summeres til 0,00.

Finner du ut at sum balansekonti ender opp med en saldo <> 0,00, er det nok resultatdisponeringen for fjoråret som er feil. I tillegg må du sjekke øvrige konti for å sikre at det er ENDELIG SALDOBALANSE for fjoråret som er lagt inn som Fjorårstall/IB-tall . Ofte blir det jo lagt inn foreløpige tall for fjoråret, siden man starter på nytt år før forrige år er helt ferdig. Da må man alltid passe på å justere fjorårstallene slik at foreløpige tall blir erstattet med endelige tall.

Du kan med fordel rette opp fjorårsregnskapet først slik at summen av balansekonti i saldobalansen blir 0,00 (+ at summen av alle konti i saldobalansen selvsagt også skal være 0,00). Når det er gjort, tar du og legger inn fjorårstallene i inneværende års regnskap slik at de stemmer med forårets offisielle og endelige regnskap.

Håper du finner ut av det.

Mvh. iExcel AS
    Sigurd Renander
    Excel-utvikler og statsautorisert revisor

3. cecilieq

cecilieq New Member

Takk for svar :)

Cecilie

Sigurd liker dette.
  4. cecilieq

cecilieq New Member

Trenger litt hjelp her.. Balansen skal være lik - dvs at eiendeler skal være samme sum som gjeld og egenkapital.. Opptjent egenkapital er automatisk regnet over på rapporter - hvilke summer er egentlig i denne?
    F. eks så har jeg Eiendeler: kr. 156 855,00 mens Opptjent egenkapital minus udisponert overskudd: -6014,-
    - det betyr at jeg har en diff. på kr 150 841,- som tilsvarer 2015 IB..
    Takknemlig for hjelp!!!

5. Sigurd

Differansen i IB betyr nok at det er lagt inn foreløpige tall for 2014 (samtlige konti) inn i Index-filen i iExcel Regnskapsbok Premium 2015, og ikke Endelige tall hvor årsresultatet også er disponert. Hele Saldobalansen for 2014 skal ha sum 0,00 både for alle konti totalt, og isolert for kun balansekonti. Det er trolig det siste som ikke stemmer hos deg.

Du kan lese mitt mer utførlige svar i den andre tråden: http://www.iexcelbooks.no/forum/index.php?conversations/balansen-igjen.11/#message-23

Mvh. iExcel AS
    Sigurd Renander
    Statsautorisert revisor/Excel-utvikler

6. cecilieq

cecilieq New Member

Hei!
    med litt om og men... så fant jeg ut at i IB så skal tallene settes med minus i annen egenkapital - og da løste alt seg :)

Endelig ferdig!!!
    Tusen takk for gode svar!!!

7. Sigurd

Så flott! Gratulerer med å være ferdig :)

Mvh. Sigurd

Del denne siden