1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

bokføring av betalt forskuddssatt

En tråd i 'iExcel Regnskapsbok Premium' startet av jdsveen, 8 Apr 2019.

1. jdsveen

jdsveen New Member

Har EMF og betaler inn kr 17.000 i forskuddsskatt. Dette har jeg bokført slik: Debet 2600 Kredit 1910. Da jeg la inn IB for 2018 la jeg inn alle tallene fra saldobalansen for 2017. ?? Nå skal jeg ta årsoppgjøret for 2018. Jeg ser at de 17000 skattekronene fra 2017 legger seg til de 17.000 som er innbetalt for 2018. Da ser det ut som jeg har betalt inn 34.000 for 2018. Hva har jeg gjort feil?? Tar jeg bort de 17.000 fra IB 2017, så får jeg 17.000 i differanse i balansen.

2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei,

Takk for relevant spørsmål :)

Skatt for selvstendig næringdrivende er privatkostnad og ikke firmakostnad. Den skal derfor føres på en konto under egenkapitalen når firmaet betaler skatten. Konto 2600 er en konto som brukes for forskuddstrekk i lønn for ansatte. Den er derfor ikke aktuell her.
    I stedet skal du belaste privatkonto (konto 2060). Noen velger å ha egen konto for eiers skatter (f.eks. 2063), men det er liten vits i å ha annen spesifikasjon enn å bruke tekstfeltet for å beskrive føringene som gjøres på konto 2060 privatkonto. Da kan du nøye deg med kun en egenkapitalkonto i tillegg til kapitalkonto.
    Som siste bilag i regnskapet for året skal du ha a) Overføring av årsresultatet til kapitalkonto og b) overføring av saldo på privatkontoen til kapitalkonto. Kapitalkonto er gjerne konto 2050, og blir da i nær sagt alle tilfeller den eneste egenkapitalkontoen i et personlig foretak som skal ha saldo når regnskapet avsluttes.
    Du har fulgt samme prinsipper i år som i fjor. IB må derfor korrigeres. Mitt forslag er å overføre IB-saldo som gjelder forskuddsskatt for næringsdrivende fra 2600 til 2050. Årets skatter fører du direkte på konto 2060.

(Jeg har forutsatt at du bruker 2050 for Eiers Kapital og 2060 for Eier Privat).

De som fører for et aksjeselskap må ikke følge denne oppskriften. Aksjeselskaper fører skatt som kostnad i resultatregnskapet.

Mvh. iExcel AS v/Sigurd Renander

Del denne siden