1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Bankkontonummer

En tråd i 'iExcel Lønningsbok Premium' startet av Steinar, 25 Nov 2010.

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.
  1. Steinar

Steinar New Member

Hei! Alt har fungert OK frem til nå. Jeg legger inn en ny person som nr. 117. Kan registrere på alle feltene bortsett fra bankkontonummer, Her får jeg opp feilmelding om at kontoen skal inne holde 11 siffer. Jeg har reg 11 siffer. men kontoen starter med 0530 (Postbanken). Men dette vil programmet altså ikke ha. Har du tid å se på dette.

Mvh

Steinar

PS! Prøvde med 1530 og da gikk det greit.

2. admin

admin Guest Staff Member

Sv: Bankkontonummer

Hei Steinar.

Det ligger en validering i cellene for bankkontonummer i arket "2.Ansatte" hvor ansatte-opplysninger legges inn. Siden cellene er nummerformattert tar Excel ikke med foranliggende 0, og teller dermed bare 10 tegn.

Du kan løse dette enkelt på 2 måter:

A ) Sette en ' (apostrof) foran tallet du taster inn for at Excel skal tolke kontonummeret som tekst. Du må ikke sette mellomrom mellom tallene, og kontonummeret kommer opp i banklisten uten mellomrom ved å bruke denne metoden

B ) Du kan endre Valideringen. Sørg for at arkbeskyttelsen er slått av. Stå i cellen du skal legge inn 0530-bankkontonummeret i. Gå til Data-kategorien og velg Datavalidering. Under Tab'en innstillinger vil du se at det står "=LENGDE(J23)=11". Dette kan du la stå. Gå heller til Tab'en "Advarsel om feil" og der det står "STOPP" og endre dette til "ADVARSEL". Da får du opp advarselen men blir ikke hindret i å legge inn et tall som avviker fra 11 tegn. Ulempen med denne metoden er at 0'en ikke vil vises når den står som første tall. Kontonummeret vil se slik ut: 530 11 11111 i stedet for 0530 11 111111.

Ingen av løsningene er helt optimale, så jeg får se til å lage en bedre formatering i neste versjon.

Takk for godt innspill og spørsmål. Håper du kan leve med en av de løsningene som jeg har skissert ovenfor. Jeg tror at jeg personlig ville gått for løsning A. :)

Med vennlig hilsen

Sigurd Renander

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.

Del denne siden