1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Avsatt AGA av FP-avsetning

En tråd i 'iExcel Lønningsbok Premium' startet av dandan, 6 Mar 2016.

1. dandan

dandan Member

Hei!
    Se vedlegg. Det er en kopi av deler av arket Auto-bokfør. Jeg har ført 1000,- i feriepenger. Konto 2930, Avsatt FP av lønn, blir ført til debet slik at inng. balanse for denne kontoen blir utlignet. Men hva med konto 2780, Avsatt AGA av FP-avsetning? Denne kontoen blir jo ikke ført til debet, og vil dermed øke for hvert år, dersom en bruker auto-bokføring?

Vedlagte filer:

2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei,

Avsatte beløp på Feriepenger og AGA av FP-avsetning skal egentlig nulles ut i juli (evt. annen måned) når feriepengene utbetales. Det stemmer nok at autobokføringen vi har lagt opp til ikke tar hensyn til føringen av AGA-avsetning mot balansekonto. Den anbefales derfor å tas manuelt.

Uavhengig av om bokføringen skjer manuelt eller automatisk, bør alle balansekonti gjennomgås og evt. korrigeres pr. 31.12. hvert år. Dette gjelder avsetningskonti som Feriepenger og AGA av FP. Sørg for å få korrekt UB-tall på disse konti, og ta reguleringen mot den vanlige kostnadskontoene du benytter.

Mvh. iExcel AS, v/Sigurd Renander

3. dandan

dandan Member

Så da skal inng. balanse pr. 1.1.2015 til debet konto 2780 og kredit konto 5400?
    Hadde det vært greit at autobokføringen tok hensyn til utnulling av avsatt AGA av FP, eller er det en grunn til at det ikke gjøres?

4. Sigurd

Ja, det bør bli riktig. Det viktigste er at du alltid sørger for å få korrrekte UB-tall. Da er du sikret riktige IB-tall videreført på balansekontiene i 2016.

Grunnen til at vi ikke har satt opp autobokføring av AGA av Feriepenger i utbetalingsmåneden var pga. tekniske utfordringer. Kanskje vi bør ta og se på det på nytt nå? :)

Mvh. Sigurd

5. dandan

dandan Member

Siden jeg ikke har ført slik før jeg sendte inn siste a-melding for 2015, har jeg vel betalt beløpet tilsvarende inng. saldo for AGA av FP for mye i AGA?
    Det er ikke store beløpet, så sånt sett har det liten betydning, men bør jeg heller føre det mot 7790 i stedet for 5400, for ellers vil vel ikke næringsoppgave stemme overens med det som er sendt inn i a-melding?

6. Sigurd

Nei denne avsetningen skal ikke ha noen betydning for utregningen av betalbar arbeidsgiveravgift. Den beregnes av innberettet avgiftspliktig lønn.

Næringsoppgavens post 5400 er ikke en post som Skatteetaten er opptatt av å kontrollere mot innsendte oppgaver. Ved årets slutt må du fylle inn skjemaet RF-1022 Lønns- og pensjonskostnader. I dette skjemaet skal du fylle inn kontonummer og beløp fra regnskapet for innberetningspliktige utbetalinger. Beløpet som er arbeidsgiveravgiftspliktig angis spesifikt.

Det betyr at du trygt kan bruke konto 5400 for all arbeidsgiveravgift - også avsatt AGA av feriepenger. Om beløpet avviker fra beregnet betalbar arbeidsgiveravgift gjennom året spiller ingen rolle.

Mvh. Sigurd

7. hegesk

hegesk Member

5400 skal jo rapporteres inn i næringsoppgaven og er i ANO fanen. Hvorfor trenger den ikke å stemme da?

8. Sigurd

Poenget mitt er at hvis man får balansekonti riktige pr. 31.12 vil resultatpostene automatisk riktige som en konsekvens av dette. Og var det feil i IB-tallene på en balansekonto vil dette automatisk bli korrigert hvis man klarer å få UB-tallene pr. 31.12 riktige.

For arbeidsgiveravgift har du balansekontiene 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift og 2780 Påløpt arbeidsgiveravgift som går mot konto 5400 i resultatregnskapet. Ingen andre kostnadskonti er involvert enn konto 5400. Derfor skal konto 5400 stemme når de to balansekontiene stemmer ved at det har blitt kreditert med riktige beløp ved lønnskjøringene.

Mvh. Sigurd

Del denne siden