1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Årsoppgjørsdisposisjoner

En tråd i 'iExcel Hjelpere' startet av tedalen, 28 Des 2015.

1. tedalen

tedalen New Member

Jeg bruker iExcel premium for første gang i år. Det har gått over all forventning så langt, men ved årsslutt har det dukket opp en nøtt som jeg ikke finner noen løsning på.
    I regnskapsoversikten heter det: "Resultatet må være disponert og overført til egenkapitalenfør endelig utskrift kan tas av regnskapet".
    Hvordan posteres dette for at det skal bli riktig?
    Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Beste hilsen
    Terje Dalen
    Tedalen Media
    Ranheimsvegen 224 B
    7055 Ranheim
    Mobil: 90113056
    E-post: tedalen @ gmail . com

Last edited by a moderator: 29 Des 2015
  2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei Terje

Veldig hyggelig å høre at bokføringen din i iExcel Regnskapsbok Premium har gått over all forventning :)

Jeg forstår det slik at du driver enkeltpersonforetak. Da trenger du ikke tenke på avsetning til skatter og utbytte. Det er kun årsresultatet som skal overføres til egenkapitalen. I tillegg til Kapitalkonto har du en Privatkonto som egenkapitalkonto (dvs. kontoer i serien 2000 - 2099).

Summen av alle resultatkonti (kontonr. 3000 - 9999) og resultatregnskapet skal gå i NULL. Du må finne beløpet og deretter bokføre dette som årets siste bilag i 'Reg.'-arket. Er det underskudd blir føringen Debet 2000 Kapitalkonto og Kredit 8970 Overføring fra annen egenkapital. Er det overskudd blir føringen Debet 8960 Overføring til annen egenkapital og Kredit 2000 Kapitalkonto.

I tillegg må du overføre saldoen på Privatkonto 2060 til konto 2000 Kapitalkonto slik at saldoen på Privatkontoen også går i NULL. Etter disse avslutningsposteringene skal det kun være 2000 Kapitalkonto av egenkapitalkontoene som står med saldo (som overføres som IB i 2016). Summen av alle resultatkonti skal være NULL og det samme gjelder summen av alle balansekonti.

Mvh. iExcel AS, v/Sigurd Renander

3. tedalen

tedalen New Member

Mange takk for raskt svar.
    Jeg tror at jeg har foretatt de posteringene som du har beskrevet, slik at summen av både resultatkonti og balansekonti kommer ut i null.
    Likevel stusser jeg over at summen av egenkapital i balansen blir svært lav. Av et driftsresultat på vel 70 ooo kroner, står egenkapitalen bare med 13 000 kroner. Det virker som resten av resultatet på en eller annen måte er "tryllet vekk" i balanseregnskapet. Kanskje skal det være slik, men som du sikkert skjønner er jeg som nybegynner redd for å gjøre noe feil når jeg skal rapportere til skattemyndighetene.

Beste hilsen
    Terje Dalen

4. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei,
    Tror dette har mest å gjøre med årets bevegelse på Privatkontoen. Alternativt at IB fra fjoråret (2014) på egenkapitalkonti har vært negativ (dvs. hatt debetsaldo).
    Hvis du f.eks. har hatt privatuttak på 70.000 i løpet av året, er det noe som reduserre egenkapitalen tilsvarende pr. 31.12.2015.

Mvh. iExcel AS, v/Sigurd Renander

5. tedalen

tedalen New Member

Hei igjen

Jeg stoler på deg, og satser på at det går bra.
    Igjen - mange takk for hjelpen.
    Satser på fortsatt bruk av iExcel i 2016 :)
    Ha et riktig godt nyttår!

Beste hilsen
    Terje Dalen

Sigurd liker dette.

Del denne siden