1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Utskriftsproblemer

En tråd i 'iExcel Hjelpere' startet av ivar2017, 13 Nov 2019.

1. ivar2017

ivar2017 New Member

Plutselig får jeg ikke lov å skrive ut f.eks. saldobalanse eller perioderegnskap - det vises bare et blankt ark i utskriftsvinduet. Dette har jeg aldri opplevd før, kan det skyldes oppgraderinger av maskin/Excel? Det er antagelig noe som skal slås av - men hva? (Bruker nå MacOS 10.14.6 og Excel 16.30)
    Hilsen Ivar Rusdal

2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei.
    Jeg kjenner ikke til denne problematikken. Men du kan sjekke utskriftsområdet og definere det på nytt hvis det har blitt borte. Du må kanskje slå av arkbeskyttelsen først.
    https://support.office.com/nb-no/ar...regneark-27048af8-a321-416d-ba1b-e99ae2182a7e

Du kan også merke et område på skjermen og deretter gå til utskrift, hvor du velger utskrift av "merket område" i stedet for "Aktive ark.

Lykke til.

Mvh. iExcel

3. ivar2017

ivar2017 New Member

Takk for svar. Dessverre nytter ikke noe av dette - alt kommer fint frem på skjermen som før, men utskriftsvinduet (som viser hva som sendes til skriveren) forblir tomt. Jeg har også lastet inn skriveren på ny for å være på den sikre siden. Feilen er forsåvidt helt ny, kan det ha noe med versjonen av MacOS å gjøre? Jeg har dessverre lite nytte av et regnskap som ikke kan tas utskrifter av fra tid til annen ... Så nå trengs et godt råd.
    Mvh
    Ivar

4. Sigurd

Hei. Da får vi forsøke videre, f.eks:
    A) Hvordan går det om du skriver ut fra en annen Excel-arbeidsbok du har, som er satt opp med fast definert utskriftsområde?
    B) Hva om du restarter maskinen og lar være å åpne noen andre applikasjoner enn Excel?
    C) Hva om du velger en annen printer enn den som kommer opp som default
    D) Hva om du tar utskrift til PDF-fil?
    E) Hvis du slår visning av Excel-regnearket over på "utskriftsvisning", får du opp visning av utskriftsområdet?

Her har du i hvert fall noen noen flere forslag til utforsking av problematikken. For øvrig kan det hende at Microsoft har blitt gjort oppmreksomme på problemet, og at det allerede har blitt lagt ut oppdatering. Det er lurt å passe på å alltid ha installert siste versjon av Excel. Hvis dette ikke skjer automatisk på din maskin, må det gjøres manuelt.

Mvh iExcel

5. vamaron

vamaron New Member

Hei, jeg har akkurat samme problem. Har MacOS Catalina versjon 10.15.1 ny oppdatering for ikke så lenge siden. Jeg har også prøvd forskjellige måter å skrive ut MVA-Meldingen på - men det er som om det ikke lengre er kontakt mellom iExcel (16.31) og printeren. Aldri vært et problem før.

Last edited: 16 Nov 2019
  6. Sigurd

Takk for oppfølging.

Vi fikk i dag fått testet utskrift av Saldobalanse og MVA-oppgave på en Mac med macOS Catalina versjon 10.15.1 med (både Microsoft Excel 16.29.1 og Excel 16.31), og det fungerte slik det skal gjøre. Printeren var HP Laserjet P1005. Vi tror derfor ikke at det er Microsoft Excel som er "synderen".

Heller ikke iExcel-programvaren kan være årsak til problemet, siden Microsoft Excel ligger som en type operativsystem utenpå iExcel Regnskapsbok Premium.
    Problemet synes derimot å kunne være knyttet til Mac'ens operativ-system i kombinasjon at printerdriveren ikke enda er gjort kompatibel med det nye operativsystemet.

Normalt vil både printerleverandører forholdsvis raskt komme med oppdateringer som er viktige å få installert. Problemet antas å bli løst så snart ny printerdriver er installert.

Kom gjerne med oppdatert info når saken er løst.

Mvh. iExcel

7. ivar2017

ivar2017 New Member

Takk for kommentarene. Jeg har ennå ikke oppgradert til "Catilina" (Mac OS 10.15), på grunn av sterke advarsler fra andre systemleverandører.
    Feilen oppsto da jeg rutinemessig oppgraderte fra 10.14.5 til 10.14.6 for noen uker siden, og har ikke forsvunnet, til tross for at nye printerdrivere er hentet osv. Det er nok en "bug" som ødelegger en eller annen makro i iExcel, noe ekstern ekspertise har sagt seg enig i. Ett av forsøkene viser f. eks. at når jeg prøver å skifte format på utskrift (fra stående til liggende eller omvendt) får jeg et kort øyeblikk se halve forsiden på Index-filen - før alt forsvinner igjen og utskriftsvinduet er tomt.
    Jeg håper virkelig dette lar seg rette, ellers er jo programmet ikke brukbart.
    Mvh
    Ivar

8. Sigurd

Hei.
    Det kan være en ide at vi får tilsendt kopi av filen som på mail til post [at ] iexcel . no for å kunne undersøke samme fil i tilfelle det er den det er noe galt med.

Mvh. iExcel

9. ivar2017

ivar2017 New Member

Filen kommer!
    Mvh
    Ivar

10. Sigurd

Hei.

Det ble problemer her også, gitt. Tror det er Microsoft Excel for Mac som er synderen og at det kan være at siste versjon tar opp for mye minne. Det er kun på Mac at problemet oppstår. Jeg forsøkte med å lagre filen i binær-format, som er et valg du får opp når du går til "Lagre som...". Den nye filen får endingen .xlb i stedet for .xlsm og jeg tror xlb-filen vil fungere på samme måte som xlsm-filen, med makroer og det hele. Fint om du sjekker opp dette du også og melder fra om dine erfaringer. Hos meg gjør det å lagre filen som xlb-fil at utskriftene virker etter å ha lukket og åpnet filen på nytt i xlb-format.

Mvh. iExcel AS

11. ivar2017

ivar2017 New Member

Takk for rådet - jeg kan da glede deg med at nå fungerer det igjen her også, så langt jeg kan se i dag. Melder tilbake om det oppstår noe ny moro ...
    Mvh
    Ivar

12. Sigurd

Flott, det var godt å høre!

Mvh. iExcel AS

13. ivar2017

ivar2017 New Member

Så er vi i gang igjen, til tross for at jeg følger tidligere råd om å gå over til xslb-format. Utskriftsvinduet blankt, og ingen reaksjon fra printeren. Har jeg misforstått når jeg har fortsatt i arbeide i xslb-formatet - er det meningen å registrere osv i xslm, og så kopiere over til xslb hver gang jeg har behov for en utskrift? Dette blir i så fall tungvint, for å si det mildt.
    Eller kanskje noen bedre råd finnes?
    Mvh
    Ivar Rusdal

14. Sigurd

Hei.

Dette er et problem jeg mistenker at skyldes at Excel ikke utnytter minnet i datamaskinen optimalt slik at det blir for lite minne til utskriftsprosessen. Hvis du har mange applikasjoner åpne samtidig, er dette også noe som tar minne. Du bør restarte datamaskinen med jevne mellomrom, og alltid når du opplever problemer.

Binær-filer (xlsb) i Excel krever langt mindre minne enn vanlige Excel-filer (xlsx og xlsm). Etter at du har lagret filen din som xlsb, kan du beholde den i dette formatet hvis det fungerer bedre for deg. Det skal ikke være nødvendig å veksle mellom formatene.

For øvrig er det nok slik at Microsoft (Excel/Office) og Apple (Mac) ikke er så glade i hverandre slik at mange foretrekker Windows PC om de skal jobbe mye i Excel-regneark.

Mvh. iExcelbooks.no

15. ivar2017

ivar2017 New Member

Så da må jeg rett og slett gi opp dette regnskapsprogrammet? Har gått gjennom alle kontrollrutiner nok en gang, uten resultat - og nå virker som sagt ikke Utskrift fra xslb heller ...
    Mvh
    Ivar

16. Sigurd

17. ivar2017

ivar2017 New Member

Etter forholdene gode nyheter: Ved prøving og feiling viser det seg at når jeg arbeider videre i (den opprinnelige) xslm-versjonen - og så lagrer en ny xslb når jeg har behov for utskrift, så virker utskriften. Heldigvis - selv om dette naturligvis er tungvint!
    Derimot er det ikke mulig å arbeide videre i xslb-versjonen for deretter å ta utskrift, slik jeg prøvde før.
    Kan noe av dette sette dere på sporet av en løsning?
    Mvh
    Ivar Rusdal

Del denne siden