1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Sette inn linjer i registreringsskjemaet

En tråd i 'Excel - formler og funksjoner' startet av Anak, 20 Mar 2012.

1. Anak

Anak New Member

Hei!

Jeg er ikke veldig stødig på excel og ønsker derfor hjelp. Jeg har feilaktig trodd at jeg ikke trengte å føre inngående mva i registreringsskjemaet mitt da jeg frem til nå ikke har vært mva-pliktig. Dette har medført at jeg ved flere bilagsnumre trenger å sette inn en ekstra linje fordi jeg trenger å splitte opp bilaget i beløp med høy og lav mva-sats.

Jeg har prøvd å løse dette ved å sette inn ny rad under det bilagsnummeret jeg skal ha to rader av og så kopiert innholdet i opprinnelig rad inn i den nye raden. Deretter setter jeg inn tallet 1 i kolonne B i den ny raden. Det som da skjer er at formelen i første rad under nyinnsatt rad blir feil. Istedenfor å være slik: =HVIS(B30=0;C29+1;C29) med en i differanse mellom 29 og 30 har det blitt to til 29 og 31 som slik: =HVIS(B31=0;C29+1;C29). Dvs tallet 29 har ikke endret seg til 30. Kan jeg løse dette ved å kopiere ned formelene fra over slik at det blir riktig eller er det andre funksjoner/formler som er knyttet til dette slik at det blir feil i andre deler av regnearket?

Håper dette var forståelig:)

Mvh Ann-Kristin

2. admin

admin Guest Staff Member

Hei Ann-Kristin

Du bruker Premium 2011 Regnskapsbok, og kan derfor bruke mva-koder for å få bokført mva. Dette kan du gjøre nå i ettertid, selv om du opprinnelig bokførte alle inngående fakturaer med mva-kode 0. Siden du ikke har vært mva-pliktig før på slutten av året., har du ikke sendt inn noen mva-oppgave og jeg går ut fra at alt kommer på en årstermin. Jeg ser ingen problemer med at mva-kode legges inn nå. Jeg går ut fra at du ellers vet hva du gjør, og at det er den tekniske gjennomføringen spørsmålet ditt dreier seg om.

Det er korrekt forståelse du har - at du i kolonne C kan kopiere fra cellene nedenfra for å få ordnet feilen i raden under innskutt rad.

En alternativ måte til å skyte inn rader på din måte er å forsøke en slik metode som angitt nedenfor ( ta backup først, og sjekk resultatet nøye etterpå ):
    1. La oss si at du har lagt inn data i radene 10 t.o.m. 73. Etter rad 73 har du altså tomme celler i registreringsarket ditt.
    2. Du ønsker å sette inn ny rad nr. 43 fordi du ønsker å få bilag 18 til å gå over 2 linjer
    3. Du kan da merke området B43:O75 (egentlig O73, men du kan like godt ta med et par rader ekstra)
    4. Trykk Kopier (Ctrl-C)
    5. Flytt markøren fra B43 til B44
    6. Klikk på Lim inn (Ctrl-V)
    7. Nå har du flyttet dataene nedover i regnearket ved å kopiere data-innholdet. Du har imidlertid to rader som er identiske - nr. 43 og 44. Du kan starte med å nulle ut noe av innholdet i B44:O44 for bare for å markere at her trenger du å gjøre noe. Jeg bruker å nulle ut celleinnholdet i kolonne H:O. Det er bare å markere H44:O44 og trykke på Delete.
    8. Deretter kan du justere innholdet i radene 43 og 44 slik at det blir korrekt.

Jeg finner den sistenevnte metoden å være noe sikrere i forhold til muligheten for at det oppstår feil i noen av hjelpekolonnene til høyre for inndata-området. Ved at du unngår å gjøre endringer utenfor inn-data området har du kontroll på det området hvor du trenger å fokusere innsatsen på å få ting riktige.

Jeg synes du har kommet langt i å finne en god løsning, og ønsker deg lykke til videre.

Mvh. Sigurd Renander

Del denne siden