1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Hvordan fører jeg kontant/kort kjøp?

En tråd i 'iExcel Hjelpere' startet av arildre, 26 Apr 2020.

1. arildre

arildre New Member

Kan jeg føre som følger ved kontant kjøp?
    K 1900 Kontant til D 4000 Varekjøp ( uten mva )
    D 2710 MVA 25%

...og kort
    K 1920 Konto til D 4000 Varekjøp ( uten mva )
    D 2710 MVA 25%

2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei.

Kontantkjøp. Går ut fra at virksomheten ikke har egen kasse, men at du legger ut for kjøpet fra din egen lommebok.
    Da skal kreditkontoen være din mellomregningskonto (2910) hvis virksomheten er et Aksjeselskap, eller 2060 Privatkonto hvis virksomheten er et Enkeltpersonforetak. Å kreditere din konto er det samme som å godskrive din konto.

Kortkjøp. Her kommer alt an på hva slags kort det er - dvs. om det er et firmskort hvor uttak blir belastet foretakets bankkonto. ...Eller om det er et privat kort hvor uttakene blir betalt fra din private bankkonto til slutt. I sistnevnte tilfelle blir føringen den samme som for kontantkjøp, men hvis kjøpet betales fra firmakonto med firmakort, vil konto 1920 Bankkonto være riktig, slik du har satt opp.

Mvh. iExcelbooks.no

3. arildre

arildre New Member

Her skrev jeg en liten feil.
    Skal vel være 1600 med utgående avgift jeg skal postere ved kjøp av varer.

4. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Det er to måter å føre kjøp av varer på. 1) Å føre kjøpet på konto 4000 Varekjøp (egentlig vareforbruk), eller 2) Å føre kjøpet på balansekonto for varelager og å føre uttak ved salg fra samme konto hver gang man har et salg.
    Vi anbefaler ikke nr. 2 i småbedrifter. Det går greit å føre varer inn på balansekonto for varelager (a la konto 1460 eller 1600, hvis det er konto 1600 du bruker for varelager ved kjøp. Men det er tungvint å føre ut varene for hvert salg. Hver utgående faktura må da føres med vareuttak i tillegg til føringen av salgsinntekten.
    Det som er vanlig er å bruke metode nr. 1 i kombinasjon med å føre varelager-endring slik at saldo på balansekontoen for varelager 31.12 stemmer med opptalt og reelt varelager til anskaffelseskost.
    Økning/reduksjon i varelagrekontoen fra 1.1 til 31.12 føres mot konto 4000 uten mva.

Mvh. iExcelbooks.no

Del denne siden