1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

Endre fra tabelltrekk til prosenttrekk i løpet av året

En tråd i 'iExcel Lønningsbok Premium' startet av dandan, 7 Feb 2017.

1. dandan

dandan Member

Hei!

Jeg la inn tabelltrekk for en ansatt i januar. Fra neste mnd ønsker han prosenttrekk. Jeg la inn ny prosentsats(ved endring i løpet av året) og periode 2 i rad 41 i "2.Ansatte". Det blir da imidlertid ikke beregnet noe skatt i februar.

Er det ikke mulig å endre fra tabelltrekk til prosentrekk?

Kan dette ordnes ved at jeg endrer fra 0 til 1 i rad 69 i arket "A.LØNN", eller blir det feil?

2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Hei,

Takk for interessant spørsmål :)

Du kan endre fra tabell- til prosenttrekk, og det kan trolig best og tryggest gjøres på denne måten:
    1. Lås alle cellene i tidligere data-kolonner for både prosenttrekk og tabelltrekk. Dette må gjøres for at historikken ikke skal endre seg.
    2. Det er i radene 68 og 69 i 'A.LØNN'-arket cellene ligger. Du må slå av arkbeskyttelsen først. Hvis du har fyllt ut 3 "Stor-kolonner" med lønnsdata og skal til på nr. 4 (som er den første med prosenttrekk), kan du merke cellene K68:X69 og velge KOPIER og deretter LIM INN SOM VERDIER.
    3. Nå har du låst fast historikken slik at den vil være uendret for forskuddstrekket, uansett hva du gjør. Det betyr at du kan gjøre endringene slik at de neste lønnskjøringene blir beregnet ut fra Prosenttrekk.
    4. Gå til arket '2. Ansatte' og fjern tabelltrekket og sett inn prosenttrekk i stedet.
    5. Legg inn data for første lønnskjøring med prosenttrekk og sjekk at det blir riktig beregnet. Sjekk for sikkerhets skyld at det ikke er endringer i forrige måneds lønnsberegning.
    Det å bare endre fra 0 til 1 i rad 69 tror jeg ikke vil fungere, og vil uansett være en metode som ikke er så god som den som er anbefalt ovenfor.

Lykke til! :)

Med vennlig hilsen
    iExcel AS

Sigurd Renander
    statsautorisert revisor og Excel-utvikler

Del denne siden