1. Velkommen til iExcelbooks.no! Det ser ut som du browser iExcelbooks.no som gjest. Visste du at om du oppretter en konto/medlemskap, får du tilgang til flere forskjellige privilegier, og i tillegg har du mulighet til å delta i diskusjoner på forum. Du vil også få tilgang til alle verktøy og kunnskap som iExcelbooks tilbyr.
    Fjern notisen

En eller flere kunder...

En tråd i 'Andre fagområder' startet av arepeggio, 30 Apr 2014.

1. arepeggio

arepeggio Member

Hei Sigurd!

Det har dukket opp et spørsmål som jeg må finne ut av.

Jeg vet/har hørt at dersom et firma F har en ansatt som de ber om å starte for seg selv (E, enkeltmannsforetak) og deretter fakturere timene sine til F, slik at F sparer utgifter til arbeidsgiveravgift etc, så kan skattemyndighetene gå inn og bestemme at alt som E fakturert til F egentlig er lønn og at F må betale arbeidsgiveravgift av dette. Men dersom E fakturerer minst tre forskjellige kunder, vil skattemyndighetene betrakte E som selvstendig næringsdrivende.

Nå har jeg et AS, og jeg er i prosessen med å skrive en samarbeidskontrakt med et annet AS. Mitt AS har bare en ansatt. Det ser ut til at vi kun kommer til å fakturere kun vår samarbeidspartner for ubestemt tid framover. Jeg har snakket med min regnskapsfører (som jeg benytter til årsoppgjør mv) og han sier at kravet om å ha minst tre kunder gjelder kun enkeltmannsforetak og ikke AS, siden et AS selv er ansvarlig for å betale arbeidsgiveravgift for sine ansatte.

Min samarbeidspartner mener derimot att mitt AS må ha minst tre forskjellige kunder. De mener å ha fått bekreftelse på dette fra sin revisor. Jeg har imidlertid mistanke om at situasjonen har vært lagt fram litt uklart, og at denne revisoren ikke helt er klar over at jeg har et AS.

Så hva mener du? Kan mitt AS fakturere kun EN kunde. eller ser du noen problemer her?

Takknemlig for (litt) raskt svar!

Mvh Einar Rønningen

2. Sigurd

Sigurd Active Member Staff Member

Her har du et utrolig sent svar (fordi denne forumkateorien har vært satt opp uten varsling om nye foruminnlegg). Jeg har ikke sett spørsmålet før nå :(

Over til spørsmålet:
    Om det er AS eller ikke, har ikke avgjørende betydning. Det viktigste er å ha flere kunder, og å henvende seg utad for få flere kunder. Alle de elementene du trekker frem er viktige, og til slutt så blir det en skjønnsmessig avgjørelse. I verste fall vil Skatteetatens skjønn avvike fra ditt skjønn. Så her ville jeg lagt inn sikkerhetsmarginer. Har du mulighet til å fakturere flere kunder fra ditt AS, så sørg for at det skjer.

Jeg ser i hvert fall problemer og gode grunner for å utøve forsiktighet. Og det er alltid best å være foran situasjonen og sørge for at man er godt innenfor grensedragningene før man får spørsmål fra Skatteetaten (sier jeg, som svarer på ditt spørsmål nesten 3 år forsinket...)

Mvh. Sigurd Renander

Del denne siden